پرش لینک ها

اهمیت وجود دوربین مدار بسته در کلانتری ها (طرح مکنا)

5/5 - (5 امتیاز)

موضوع نصب دوربین در کلانتری‌ ها و اهمیت وجود دوربین مدار بسته در کلانتری مربوط به زمانی می شود که طرح مدیریت کیفیت ناجا (طرح مکنا) در کلانتری‌ها مطرح شد. بر اساس این طرح بنا شد تا با نصب دوربین مدار بسته کیفیت ارائه خدمات به ارباب رجوع، نحوه برخورد با متهم و … در کلانتری‌‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. استدلالی که حامیان صرح مکنا عنوان می کردند این بود که دوربین‌های مداربسته به عنوان چشمان ناظر و بینا می‌توانند کلانتری را زیرنظر داشته باشند تا از هرگونه بی قانونی و پایمال شدن حق دیگران جلوگیری شود. از این رو در این مقاله از سری مقالات آموزشی گروه نظارت گستر می خواهیم به بررسی اهمیت وجود دوربین مدار بسته در کلانتری بپردازیم.

مزایای وجود دوربین مدار بسته در کلانتری

نصب دوربین در کلانتریدوربین مدار بسته در رعایت حقوق مردم و رسیدگی بیشتر به مشکلات آن ها نقش مهم و تعیین کننده ای دارد. نصب دوربین مدار بسته در کلانتری ها دارای مزایای بسیار زیاد و شایان توجهی است اما توجه بیشتر به شهروندان محترم, تغییر در رفتار ماموران خدوم نیروی انتظامی و ثبت رفتار متهمان در بازداشتگاه مهم ترین نتایج این کار خواهد بود. با نصب دوربین مدار بسته در کلانتری ها می توان از بسیاری وقایع و حوادث جلوگیری کرد. رئیس کلانتری می تواند دوربین های مدار بسته موجود در کلانتری را مانیتورینگ و بررسی نماید. با کمک دوربین مدار بسته می توان رفتار متهمان در بازداشتگاه را دقیقاً تحت نظر داشت و دیگر نیازی به حضور فیزیکی و دائمی ماموران جلوی در بازداشتگاه نخواهد بود. نصب دوربین مدار بسته در بازداشتگاه کلانتری می تواند از بروز تخلفات جلوگیری کند. گاهی در بازداشتگاه بین افراد دستگیر شده مسائلی رخ می دهد که با تجهیز کلانتری به دوربین مدار بسته این تخلفات به شکل محسوسی کاهش خواهند یافت. در هر صورت با مجهز شدن کلانتری ها به دوربین مدار بسته رفتار کارکنان کلانتری با مردم بهتر شده و مردم نیز احساس خواهند کرد که مسئولان ناجا بر نحوه امور جاری در کلانتری و رسیدگی به مشکلات آن ها نظارت دارند. جدیدترین آمار به دست آمده از نیروی انتظامی حاکی از آن است که حدود ۸۰ درصد کلانتری ها و پاسگاه ها تحت پوشش طرح مدیریت کیفیت ناجا هستند و به سامانه تصویری توسط دوربین مدار بسته مجهز شده اند, این افزایش توجه به نصب دوربین مدار بسته و مکانیزه سازی نظارت در امور امنیتی که از مهم ترین آن ها کلانتری می باشند بیانگر افق روشن در پیشرفت و فراهم نمودن امنیت عمومی جامعه می باشد. کارشناسان شرکت نگاکو می توانند شما را در زمینه دوربین مدار بسته راهنمایی نمایند.

طرح مکنا چیست؟طرح مکنا

طرح مکنا که مخفف عبارت ” مدیریت کیفیت ناجا “ است، عنوان نمود برای مدیریت بهتر کیفیت کار پلیس ناجا در کلانتری ها از دوربین مدار بسته استفاده شود. این طرح با هدف ایجاد تحولات مثبتی در کلانتریهای فرماندهی انتظامی، پاسگاهها، فرماندهی های مرزبانی، سازمان وظیفه عمومی، ادارات گذرنامه و … عنوان شد.

علت عدم اجرای طرح مکنا

آنطور كه فرمانده ناجا عنوان نمود علت اصلی که موجب شد كلانتري‌ها به دوربين مدار بسته تجهیز نشوند، تأمين نشدن اعتبارات است. البته نمايندگان مجلس نهم در اين‌ مورد وعده‌هايي مبنی بر تأمين بودجه مورد نياز طرح تجهيز كلانتري‌ها به دوربين دادند. برخي نمايندگان ازجمله محمد دهقان،معتقد بودند كه « ناجا در كل كشور بازوي وزارت كشور است و به همين دليل بايد وزارت كشور در حل مشكلات ناجا پيشگام باشد.»

اگر فرض کنیم 1000كلانتري در كشور وجود داشته و با تجهيز 70درصد آنها به دوربين مداربسته این نتیجه حاصل می شود كه همچنان 300 كلانتری كشور به سامانه دوربين مجهز نشده‌اند.

اشتراک در
اطلاع از
8 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
8
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x