پرش لینک ها

دوربین مدار بسته در آسانسور

4.4/5 - (87 امتیاز)

نصب دوربین مدار بسته در آسانسور ها از آن جهت حائز اهمیت است که نظارت دقیق و مستقیم بر این بخش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است از این رو بیشتر افراد تمایل به نصب دوربین مداربسته در این مکان را دارند. نصب دوربین مدار بسته در آسانسور اکثراً با انگیزه نظارت دقیق تر و یا جلوگیری از صدمه رساندن به اتاقک آسانسور صورت می گیرد. اما گاهی فراموش می شود که نصب دوربین داخل آسانسور گرچه بسیار مفید است اما در عین حال اگر به نکات ایمنی هنگام نصب توجه نشود می تواند بسیار خطرناک باشد. از این رو در این مقاله از سری مقالات آموزشی گروه نظارت گستر ایمن به بررسی نکات ایمنی که در هنگام نصب دوربین مدار بسته در اسانسور باید به آن دقت کنید خواهیم پرداخت.

نصب دوربین مدار بسته در آسانسور

آسانسور ها معمولا از جمله پرترددترین و حساسترین نقاط در ساختمان ها و مراکز هستند. برای همین است که می گوییم، نصب دوربین مداربسته در آسانسور می تواند علاوه بر اینکه از بسیاری حوادث پیشگیری می کند می تواند برای ثبت وقایع نیز مفید باشد. مشکل اصلی در نصب دوربین مدار بسته این است که به دلیل متحرک بودن آسانسور اتصال دوربین مداربسته آسانسور به dvr یا nvr کمی پیچیده می شود. باید دوربین مداربسته طوری نصب شود که هیچگونه نویز و قطعی در تصاویر صورت نگیرد.

نصب دوربین مدار بسته بر آن تاکید بسیار زیادی دارند, داخل آسانسور ساختمان است. در بسیاری از ساختمان های مسکونی و بلوک های چندین طبقه که دارای پارکینگ و آسانسور هستند, نیاز به نظارت تصویری در آسانسور ها و پارکینگ ها در اثر وقوع تخلفات گوناگون و جرائم متعدد تبدیل به امری ضروری و واجب شده است. از بزرگ ترین مزایای نصب دوربین مدار بسته داخل آسانسور ها می توان به بازدارندگی افراد برای انجام تخلف و جرایم اشاره کرد و هم چنین افراد داخل آسانسور از کنترل رفتار خود در داخل آسانسور مطلع خواهند شد. محل نصب دوربین مدار بسته داخل آسانسور باید یکی از گوشه های داخلی سقف باشد, چرا که بهترین زاویه دید را برای نظارت بر کل فضای آسانسور فراهم می کند. نصب دوربین مدار بسته و سیستم نظارت تصویری آسانسور کار زمان بر و بسیار پیچیده ای است. چرا که آسانسور مدام در حال بالا و پایین شدن است, سیم کشی و نصب دوربین مدار بسته با توجه به این تحرک می تواند به یک چالش بزرگ تبدیل شود. بهترین گزینه استفاده دو منظوره از تراول کابل آسانسور است, تراول کابل آسانسور وظیفه انتقال سیگنال ها را در آسانسور به عهده دارد. تراول کابل یک کابل چند هادی است که در حرکت های کابین آسیب نمی بیند و طول عمر بسیار زیادی دارد و در دو نوع کابل گرد و کابل تخت استفاده می شود. تراول کابل گرد تا ۱۲۰ هادی را می تواند در خود داشته باشد که دارای انعطاف پذیری بیشتری نسبت به تراول کابل تخت است. البته برخی از آسانسور ها دارای محلی از پیش طراحی شده برای نصب دوربین مدار بسته توکار در کابین هستند. دوربین های مدار بسته توکار عموماً در دیواره آسانسور و بالا تر از دکمه های طبقات قرار می گیرند.

راهنمای نصب دوربین مدار بسته در آسانسور

برای اینکه دوربین مدار بسته بر تمام نقاط داخل کابین اشراف داشته باشد باید حتما از لنز واید ۲٫۸ میلیمتر استفاده کرد. اگر آسانسور شما به گونه ای است که دوربین مقابل منبع نور یا نور پروژکتور قرار می گیرد، پیشنهاد میکنیم دوربینی را انتخاب کنید که دارای نولوژی wdr باشد. از نظر شکل ظاهری معمولا دوربین های مدار بسته دام، مکعبی برای استفاده در آسانسور ها پیشنهاد می شود. اما از دوربین مخفی هم می توان در کابین آسانسور استفاده کرد و حسن مخفی بودن دوربین این است که با توجه به این که آسانسور یک فضای عمومی است و ارتفاع سقف آسانسور کوتاه و در دسترس عموم می باشد بهتر است دوربین مدار بسته دیده نشود زیرا امکان دارد آنرا از محل نصب شده جدا نمایند.

راهنمای خرید دوربین مدار بسته برای آسانسور

دوربین مدار بسته ای که در آسانسور نصب میکنید، می تواند از نوع آنالوگ و یا ip باشد اما بهتر است که دوربین مدار بسته تحت شبکه در آسانسور ها نصب کنید. چرا که، دارای کیفیت بالا در تصویر و نرخ فریم است. در ادامه به بررسی نکاتی می پردازیم که در هنگام خرید دوربین مدار بسته برای آسانسور باید لحاظ کنید.

۱. زاویه دید دوربین مداربسته

دقت داشته باشید که دوربین مدار بسته در آسانسور، حداقل زاویه افقی دید ۸۲ درجه و حداقل زاویه عمودی دید ۴۴ درجه را باید دارا باشد. اگر آسانسور شما 13 متر طول دارد بهتر است دوربین مداربسته مجهز به حالا راهرو (Corridor Mode) باشند.

۲. دوربین مداربسته ضد ضربه

از آنجایی که این دوربین ها بیش از هر دوربین دیگری در معرض دید هستند حتما باید دوربین ضدضربه ای را تهیه کنید، تا در سارقین نتوانند به سادگی آن را تخریب کنند.

۳. تکنولوژی WDR دوربین مداربسته

حتما از دوربینی استفاده کنید که مجهز به تکنولوژی WDR باشند تا از اختلالات حاصل از بازتاب نور جلوگیری کند، چراکه معمولا نصب دوربین مداربسته در آسانسور هم ارتفاع با لامپ انجام میشود و به دلیل حضور آینه و دیوارها یک انعکاسی برای نور لامپ ایجاد می شود.  بدین صورت دوربین شما قادر است تا تصاویری را تولید کند، که حتی با وجود شرایط چالش بر انگیز نوری، بهترین کیفیت و وضوح را داشته باشد.

۴. قابلیت صدای دو طرفه

در آسانسور علاوه بر ضبط ویدیویی، ضبط صدا نیز حائز اهمیت و کاربردی است. مثلا در صورت وقوع جرم یا حادثه صحبتهای داخل کابین آسانسور نقشی مهم در شناسایی مجرم ایفا میکند. پس پیشنهاد می کنیم دوربین مدار بسته ای را تهیه کنید که قادر به ضبط صدا به صورت دو طرفه باشد. همچنین اگر آسانسور به سیستم اینترکام مجهز نباشد؛ مجهز بودن به صدای دو طرفه تنها راه ارتباط با افراد درون آسانسور می باشد.

نحوه نصب دوربین در آسانسور

مهمترین کار هنگام نصب دوربین مدار بسته در آسانسور، برقراری اتصال شبکه است. این موضوع تا حد زیادی بستگی به قدیمی بودن و یا جدید بودن آسانسور دارد و یا اینکه قرار است نصب دوربین مداربسته در آسانسور همزمان با راه اندازی آسانسور باشد؛ یا در مراحل بعدی افزوده شود..؟! آسانسور های جدید مجهز به کابل کشی هستند. در صورتی که امکان کابل کشی وجود نداشته باشد، متناسب با بودجه کارفرما راهکارهایی ارائه میشود که عبارتند از :

۱. کابل شبکه

حتما از کابل شبکه Cat5e و Cat6 استفاده کنید تا مقاومت کافی در برابر خم شدن را داشته باشند. کابل مصرفی در آسانسور ها حتما باید از نوع SFTP باشند تا انتقال داده، تحت تاثیر ولتاژ بالای برق داخل آسانسور قرار نگیرد. توصیه می کنیم، از زنجیر کابل Chain Cable برای محافظت کردن از کابل شبکه، استفاده کنید. این روش یکی از مطمئن ترین روش‌ها برای انتقال داده است. زیرا هیچ تبدیلی روی سیگنال دوربین مداربسته صورت نمیگیرد پس افت کیفیت را به همراه نخواهد داشت. انجام چنین راه کاری در ساختمان‌های ۳ الی ۵ طبقه به نسبت ساده‌تر است. لازم به ذکر است که هرچه تعداد طبقات بیشتر شود، میزان سختی پروژه نیز افزایش می‌یابد.

۲. نصب دوربین مداربسته در آسانسور با فرستنده و گیرنده لیزری

در این روش، فرستنده زیر کابین آسانسور نصب می شود و گیرنده در کف آسانسور نصب میشود. همچنین فرستنده و گیرنده به صورت مقابل هم و رو در رو، داخل چاه آسانسور با یکدیگر ارتباط میگیرند. به طوری که گیرنده با کابل شبکه داده‌ها به دستگاه NVR منتقل میشود. و البته تنها ایراد این روش، وجود گرد و غبار در چاه آسانسور میباشد. که مرور زمان ممکن است باعث اختلال در انتقال تصاویر توسط لیزر شود.

۳. انتقال وایرلس

در این روش، سیگنال دوربین مداربسته بی سیم توسط یک شبکه WIFI از دوربین مداربسته به مرکز مانیتورینگ ارسال خواهد شد. هنگامی که نصب دوربین مداربسته در آسانسور را با حالت وایرلس انتخاب کردید. میتوانید از یک جفت رادیو بی سیم هم استفاده کنید. به نحوی که از طریق این جفت رادیویی برای انتقال دادن تصاویر دوربین وایرلس به دستگاه NVR بهره ببرید. در واقع رادیو اول بر روی اتاقک آسانسور و رادیو دوم در بالای چاه آسانسور نصب میشود. این راهکار و روش خیلی توصیه نمیشود چرا که امکان تداخل در سیگنال WIFI با کابل‌های برق آسانسور وجود دارد.