پرش لینک ها

دوربین ترافیک – آشنایی با عملکرد و انواع دوربین کنترل ترافیک

5/5 - (3 امتیاز)

دوربین ترافیک و یا همان دوربین کنترل ترافیک سالهاست که در اکثر کشور ها به منظور جلوگیری از تردد مدام پلیس در راه ها و کنترل بهتر ترافیک مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین این دوربین مداربسته امکانی را به منظور اعاده حقوق شهروندان و پیگرد مجرمان و متخلفان فراهم می آورد. در این مقاله از سری مقالات آموزشی گروه نظارت گستر ایمن قصد داریم با دوربین کنترل ترافیک بیشتر آشنا شویم.

دوربین کنترل ترافیک چیست ؟

دوربین کنترل ترافیکدوربین ترافیک نوعی خاصی دوربین مدار بسته است که اغلب درحاشیه یک مسیر و در بالای آن ، یا داخل خودروی پلیس نصب می شود و اصلی ترین وظیفه ی آن ثبت تخلفات رانندگی نظیر سرعت غیرمجاز ، عبور از چراغ قرمز ، استفاده غیرمجاز از خط ویژه اتوبوس و… است . حتما تا کنون بار ها تصاویری از ترافیک در انواع خیابان های شهر را از تلویزیون مشاهده کرده اید. دوربین مدار بسته قرار گرفته در بالای چراغ راهنما تصاویر مربوط به چهار راه مد نظر را ذخیره نموده تا در زمان های لازم نیرو های بیشتری از راهنمایی و رانندگی در محل حضور یافته و به کاهش ترافیک و روان کردن آن کمک نمایند. ارتکاب تخلف توسط یکی از رانندگان یا برخورد دو خودرو همیشه منجر به ایجادترافیک می شود  وجود دوربین مدار بسته و مشخص کردن عامل اصلی ایجاد ترافیک قطعاً در حل آن بسیار کمک رسان خواهد بود.

چنانچه نیاز به تعمیر دوربین مدار بسته خود دارید می توانید با کارشناسان ما با شماره تماس ۴۱۲۱۷-۰۲۱ در ارتباط باشید.

مزایای استفاده از دوربین ترافیکی

مزایای دوربین کنترل ترافیک

همانطور که از تعریف بالا حتما تا کنون متوجه شدید، به علت تیز بینی این دوربین ها در ثبت تخلفات راهنمایی و رانندگی علاوه بر ساده کردن کار پلیس(عدم نیاز به گشت همیشگی پلیس در سطح راه ها) میزان تخلفات رانندگی و در نتیجه تصادفات جاده ای را نیز در حد چشمگیری کاهش داده است.

استفاده از دوربین مدار بسته در جاده ها و بزرگراه ها و هم چنین جاده های خارج از شهر ها باعث می شود که نیرو های خدوم راهنمایی و رانندگی از وجود تصادفات و حتی سرعت غیر مجاز رانندگان مطلع شده و کسانی که مرتکب تخلف می شوند سریعاً شناسایی شده و به سرعت با آن ها برخورد شود. خیلی از مواقع تصادفات آن چنان پیچیده هستند که تشخیص فرد مقصر کار بسیار دشواری است یکی دیگر از مزایای نصب دوربین مدار بسته برای خیابان ها و بزرگراه ها این است که شما تصاویری از حوادث در خیابان ها را در دست دارید و به جای توقف دو ماشین و ایجاد ترافیک, تا رسیدن مامور راهنمایی و رانندگی برای رسم کروکی و تعیین مقصر می توانید از فیلم ضبط شده توسط دوربین مدار بسته استفاده کنید. یکی دیگر از مزایای استفاده از دوربین مدار بسته این است که اکثریت غریب به اتفاق رانندگان با دیدن دوربین در تقاطع و جاده ها کمتر مرتکب خلاف می شوند زیرا مطلع هستند که تمام تصاویر توسط دوربین ضبط می شود. کارشناسان شرکت نگاکو در زمینه دوربین مدار بسته می توانند شما را راهنمایی نمایند.

از دیگر مزایای این دوربین ها می توان به مواردی از قبیل

  • بهبود سطح عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی
  • بهبود سطح عملکرد خودروهای امدادی
  • کاهش مصرف انرژی و نیاز بیش از حد به نیروی انسانی
  • افزایش ایمنی تردد در معابر محدوده طرح ترافیک
  • کاهش آلودگی‌های صوتی و زیست محیطی
  • کاهش تردد غیر ضروری خودروهای شخصی در ساعات اوج ترافیک
  • و…

اشاره نمود.

برای خرید دوربین مدار بسته داهوا با کارشناسان ما با شماره تماس ۴۱۲۱۷-۰۲۱ در تماس باشید.

دوربین ترافیکی برای چه افرادی کارآیی دارد؟

کاربران دوربین ترافیکی

کاربران دوربین کنترل ترافیک به طور کلی به دو گروه تقسیم می شوند.

  • مقامات محلی و دولت ها
  • مالکان خصوصی و صاحبان مشاغل.

برای ارگان‌های بخش عمومی که از دوربین ترافیکی استفاده می کنند، اولویت حصول اطمینان از روان بودن ترافیک و امنیت شهروندان است. به طور مثال اطمینان از اینکه اتوموبیل های شخصی از خطوط اختصاص داده شده به حمل و نقل عمومی استفاده نمیکنند و در حالت کلی خطوط دوچرخه سواری، پیاده روها یا دسترسی به خدمات اضطراری را مسدود نمی کنند و موجب به خطر افتادن جان افراد دیگر و یا باعث ازدحام نمی شوند.

برای صاحبان املاک و مشاغل شخصی، هدف مختل نشدن عملیات آنها توسط وسایل نقلیه دیگر است. به عنوان مثال، یک شرکت فرودگاهی را در نظر بگیرید که مشکل پارک تاکسی ها در جاده خصوصی مخصوص شرکتشان را دارند.

انواع دوربین های مدار بسته راهنمایی و رانندگی

دوربین کنترل ترافیکدوربین های مداربسته راهنمایی و رانندگی در حالت کلی به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • دوربین ترافیکی
  • دوربین کنترل سرعت
  • دوربین های مداربسته چراغ قرمز

هر کدام از انواع دوربین های مداربسته دارای کاربردهای جداگانه ای می باشد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

دوربین مدار بسته کنترل خط ویژه اتوبوس

دوربین مدار بسته خط ویژه شامل یک سنسور نصب شده بر روی خیابان هستند. در واقع این سنسور یک دوربین مدار بسته را راه اندازی می کند که قادر است شماره پلاک وسیله نقلیه را تشخیص داده و آن را با لیست شماره پلاک وسایل نقلیه مجاز مقایسه نماید. گاهی اوقات نیز دوربین مدار بسته بر روی اتوبوس ها نصب شده و شماره وسایل نقلیه غیرمجاز را تشخیص می دهند.

دوربین کنترل سرعت

دوربین کنترل سرعت نوعی دوربین کنترل ترافیک است که جهت افزایش کیفیت زندگی از طریق کمک به اجرای بهتر قوانین چند سالی است که به‌صورت گسترده در معابر شهر مورد استفاده قرار می گیرد و تخلفاتی نظیر:

  • سرعت غیر مجاز
  • سبقت غیر مجاز
  • پارک در محل ممنوعه

و…

را ثبت میکند.

دوربین مدار بسته چراغ قرمز

دوربین مدار بستهعدم توقف در پشت خط سفید ایست، توقف خودرو بر روی خط عابر پیاده و یا عبور از چراغ قرمز از جمله تخلفاتی است که این دوربین مسئول ثبت و ضبط آن است. این دوربین ها که به آن سامانه هوشمند پایش تقاطع و ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز (Red Light) می گویند، قابلیت های بسیاری دارد از جمله:

  • محاسبه میزان تردد خودروهای عبوری از تقاطع
  • ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز
  • ثبت تخلف توقف بر روی خط سفید
  • ثبت تخلف توقف بر روی خط عابر پیاده
  • شمارش تردد مسیرهای گردشی (اعم از چپگرد، راستگرد و آزاد)
  • و…

چه نوع دوربینی برای نصب در بزرگراه ها و جاده ها مناسب است؟

از آنجایی که این دوربین ها در فضای باز نصب می شوند، حتما باید دوربینی را خریداری کنید که در برابر شرایط آب و هوایی نامساعد از مقاومت بالایی برخوردار باشد. از طرفی از آنجایی که این دوربین ها در طول شبانه روز و یا در تونل ها که نسبتا تاریک است کار میکنند، بسیار مهم است دوربینی را انتخاب کنید که دید در شب خوبی داشته باشد. بی شک کیفیت تصویر مهمترین رکن این دوربین ها به حساب می آیند چرا که باید جزئیات پلاک ماشین متخلف را نشان دهند. لازم به ذکر است که دوربین کنترل ترافیک جاده ای باید قابلیت گرفتن تصاویر با سرعت بالا و بدون لرزش را داشته باشند. این موضوع بسیار حائز اهمیت است زیرا در هنگام حرکت خودروها به دلیل بالا بودن سرعت آنها باید امکان ثبت پلاک و تصاویر وجود داشته باشد. همچنین به عنوان نکته ی پایانی پیشنهاد میکنیم برای افزایش طول عمر دوربین خود حتما از کاورها و پوشش های محافظتی برای آن ها استفاده کنید.

اشتراک در
اطلاع از
8 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
8
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x