پرش لینک ها

تکنیک DNR یا همان کاهش نویز دیجیتال چیست؟

تکنیک DNR

کاهش نویز دیجیتال در دوربین مداربسته عملی است که به کمک تکنیک DNR با استفاده از فیلتر شانه ای (comb filter) انجام میشود. تکنیک DNR وضوح تصویر را افزایش و اندازه فایل تصویر را کاهش می دهد و موجب کاهش نویز دوربین مداربسته می شود. یک فیلتر دو بعدی میزان نویز موجود در تصویر دارای نور پایین را کاهش می دهد . این نوع فیلتر ، گاهی توسط حرکت های درون مسیر های کم نور مغشوش می شود. اما فیلتر سه بعدی یک قدم جلوتر بوده و در هر دو نوع تصویر ساکن و یا متحرک ، میزان نویز را کاهش می دهد. به زبان ساده تر DNR مخفف عبارت Digital Noise Reduction قابلیتی در دوربین های مدار بسته است که به طور دیجیتال نویزهای تصویر را ازبین می‌برد و اما 3D-DNR نوعی پیشرفته‌تر از این تکنولوژی است که نویزها را بطور خیلی موثرتر حتی در شرایطی که نور محیط کم است، از تصویر فیلتر می‌کند.

بیشتر بخوانید: تفاوت دوربین مدار بسته DNR و 3D DNR چیست؟

مفهوم نویز

تکنیک DNR

برای درک درست مزایای قابلیت کاهش نویز دیجیتال (Digital Noise Reduction ) توسط تکنیک DNR ابتدا باید مفهوم نویز را به درستی بدانیم. نویز به معنای هر گونه اختلال پیش بینی نشده در تصویر است که می تواند باعث بسته شدن ، تحریف ، تغییر و یا تداخل در سیگنال شود. در پردازش سیگنال ، نویز عبارتست از هر گونه دیتای نا خواسته شده که به عنوان یک فعالیت پیش بینی نشده تولید شده وهیچ گاه برای انتقال سیگنال به کار گرفته نمی شود. برای مثال ، شما در حال صحبت کردن با یکی از دوستانتان در یک رستوران شلوغ هستید. مکالمه میان شما یا پیامی را که شما می خواهید دوستتان بشنود، سیگنال است . هر گونه صدای دیگری که در رستوران می شنوید مثل : صدای موزیک یا مکالمات افراد دیگر که در اطرافتان شماست ، نویز می باشد. همانگونه که مغز شما صداهای موجود در فضای اطرافتان را برای شنیدن مکالماتتان فیلتر می کند ،  در تکنیک DNR نیز دیتاهای ناخواسته را فیلتر کرده و هر گونه نقص در سیگنال تصویر را تصحیح می کند. مزایای تکنیک DNR  تاثیر زیادی  در به کار گیری DNR وجود دارد  این مزایا شامل موارد زیر هستند:

1.سیگنال واضح تر

2.تصویر چشم نواز تر

3.قابلیت تمایز حرکت واقعی و نویز تصویر ابتدا DNR یک سیگنال واضحتر تا حدود 70% ذخیره در فضای دیسک را ارائه می دهد.

 بنابراین شما امکان ذخیره سازی میزان بیشتری از تصویر را بر روی هارد خواهید داشت. سپس دوربینهای مجهز به تکنیک DNR ، تصویر چشم نوازتری را ارائه داده و بدین ترتیب تشخیص ابهامات را آسان تر می کنند. در آخر، تکنولوژی DNR ، تمایز میان حرکت درست و نویز تصویر را برای شما آسان تر کرده و به DVR این امکان را می دهد که در تشخیص حرکت-مخصوصا در شرایط نور کم ، موثر تر عمل کند

انواع نویز

تکنیک DNR

در حالت کلی ما دو نوع نویز داخلی داریم که روی کیفیت تصویر دوربین مدار بسته اثر می‌گذارند:(لازم به ذکر است که ما نویز را در انواع برندهای دوربین مداربسته از جمله دوربین مداربسته داهوا و… میتوانیم تجربه کنیم).

نویز نوع اول:

این نوع نویزها بطور تصادفی رخ داده و هیچ رابطی به پیکسل‌های تصویر اطرافش ندارد و بطور پیوسته به‌شکل نقاط سیاه و سفید در تصویر ضبط شده ظاهر می‌شوند.

نویز نوع دوم:

این نویز به واسطه ی یک تداخل تصادفی که ریشه در حرکت الکتریسیته در مدارهای دوربین مداربسته دارد، رخ می‌دهد. این نویز موجب تغییر رنگ تصاویر ضبط شده با تصویر واقعی شده به گونه ای که تصویر ضبط شده کمی کدر تر بنظر میرسند.

تکنیک DNR چیست؟

تکنیک DNR از تکنیک کاهش نویز فریم به فریم الهام گرفته شده است. به گونه ای که هر فریم را با فریم کناریش مقایسه کرده و به محض یافتن هر نقطه نامتعارف را که با فریم کناری همخوانی ندارد آن را حذف می‌کند. این روش از طریق مقایسه و تلفیق فریم‌ها نویز کلی تصویر را کاهش می‌دهد.

این تکنولوژی که کمی نیز سنتی شده است، توان حذف نویزها و اطلاعات ناخواسته‌ای که در جلوی تصویر هست را دارد. یعنی نویز اشای نزدیک به تصویر حذف شده و اشیای دورتر همچنان نویز دارند. برای اینکه درک کنید در این حالت چه مشکلی پیش می آید، یک پارکینگ را در شب تصور کنید. ماشین‌های نزدیک به دوربین به وضوح قابل مشاهده اند اما ماشین های دورتر خیر.

3D DNR چیست؟

تکنیک DNR
3D DNR نوع پیشرفته تری از تکنیک DNR سنتی است. در تکنولوژی 3D DNR علاوه بر کاهش نویز فریم به فریم کاهش نویز نقطه‌ای را نیز انجام می‌دهد. کاهش نویز نقطه‌ای به این معناست که هر پیکسل با پیکسل کناریش مقایسه می‌کند و به این صورت اکثر نویزهای ناخواسته پیدا شده داخل فریم را ازبین می‌روند. این تکنولوژی کل تصویر را پردازش کرده و عکسی باکیفیت و واضح را ارائه می‌دهد.

مزایای 3D DNR

  • 3D DNR قابلیت و مزایایش بسیار بیشتر از تکنولوژی DNR است.
  • 3D DNR سیگنال‌های واضح‌تری نسبت به DNR تولید می‌کند.
  • دوربین‌هایی که از تکنولوژی 3D DNR استفاده می‌کنند، عکس‌های شفاف و واضح‌تری ارائه می‌کنند.

 

 DNR چگونه عمل می کند ؟

چیپ موجود در دوربین view همواره در حال نویز برداری در تصویر ،مخصوصا در حالت نور کم است. تکنولوژی DNR برای جبران این وضعیت ، نقص های موجود در سیگنال تصویر را با استفاده از حذف درصد بالای نویز ها جبران می کند. وقتی DVR یا کامپیوتر شما در حال پردازش دیتا های تصویر هستند، باید همه ی قسمتهای متحرک تصویر را فشرده کنند. هر چه میزان نویز در تصویر شما پایینcherry تر باشد ، میزان دیتایی که DVR شما می تواند ذخیره کند کمتر خواهد بود و دستگاه شما حرکت های واقعی بیشتری را می تواند تشخیص دهد.