پرش لینک ها

دوربین بولت - لیست محصولات Bullet سال 2024

4.9/5 - (32 امتیاز)

Brand

Technology

Resolution

Camera Type

Lens Type

Lens

Material

Recording Resolution

video Input

دوربین بولت چیست؟

دوربین بالت چیستدوربین بولت از پرطرفدارترین انواع دوربین مداربسته است که به دلیل ضدآب بودن برای محیط های بیرونی بسیار پرکاربرد است. بولت از کلمه ی انگلیسی BULLET که به معنای گلوله می باشد الهام گرفته شده است. از این رو به آن دوربین گلوله ای نیز می گویند. این نام اشاره به شکل استوانه ای دوربین مداربسته بالت دارد. بولت را در بازار با نام بالت نیز می شناسند. در این مقاله از سری مقالات تخصصی هلدینگ نظارت گستر ایمن به معرفی و بررسی دوربین بالت خواهیم پرداخت. همچنین برای دریافت مشاوره و خرید انواع دوربین مداربسته از جمله دوربین مداربسته داهوا ، دوربین گردان، دوربین دام، دوربین اسپیددام، دوربین مداربسته صنعتی و … می توانید با کارشناسان ما در نظارت گستر ایمن با شماره تماس 41217-021 در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید: دوربین دام چیست و در چه محیط هایی کاربرد دارد؟

کاربرد های دوربین بولت

دوربین بولت

این دوربین ها همانطور که بالاتر گفتیم نوع خاصی از دوربین های نظارتی است که کیس آن استوانه ای شکل و شبیه به فشنگ تفنگ می باشد. از آنجایی که این دوربین ها به استاندارد آی پی ۶۶ و آی پی ۶۷ مجهز هستند (یعنی مقاومت بالا در برابر نفوذ آب و گرد و غبار ) برای استفاده در محیط های خارجی ساخته شده اند. جنس بدنه ی این دوربین ها معمولا فلزی می باشد و این مقاومت بالا آنها را برای استفاده در محیط های بیرونی مناسب نموده است.  شما می توانید دوربین های مداربسته بولت را بر روی دیوار نصب کنید. شما به سادگی می توانید برای پوشش فضای بیرونی ساختمان مانند فضای بیرونی فروشگاه ها، فرودگاه ها، محوطه ی بیرونی ساختمان های مسکونی ، اداری، تجاری و غیره از این دوربین های نظارتی استفاده کنید.

مکانهایی که برای نظارت بر آنها از دوربین دام استفاده می شود عبارتند:

  • فضای بیرونی بانک
  • پارکینگ های عمومی و خصوصی
  • درب ورودی، پارکینگ و محوطه ی بیرونی آپارتمان ها و ساختمان های ویلایی
  • رستوران ها
  • خانه های تابستانی
  • مدارس و مهدکودک ها
  • ایستگاه های مترو
  • هتل ها
  • بیمارستانها
  • کتابخانه ها
  • شرکت ها
  • و …

بیشتر بخوانید: سیستم های نظارتی چه کاربردی دارند؟

قطعات تشکیل دهنده ی دوربین بولت

دوربین بولت از یک کاور اصلی تشکیل شده است که به آن بدنه یا کیس دوربین نیز می گویند. این بدنه به گونه ای ساخته شده است که علاوه بر نگه داشتن قطعات الکترونیکی، میدان دید وسیع و گسترده ای نیز داشته باشد. اجزای تشکیل دهنده ی یک دوربین بالت عبارتند از:

  • آیریس
  • لنز
  • دوربین باکس
  • بالون
  • کاور
  • فن
  • منبع تغذیه
  • مفصل حرکت دوربین
  • لوله فلکسی
  • نگهدارنده دوربین
  • هیتر
  • سنسور نور
  • سنسور ccd
  • نور مادون قرمز

انواع دوربین بولت

انواع دوربین بولتدوربین های مداربسته بولت را بسته به تکنولوژی ساخت، نوع لنز به کار رفته در ساخت دوربین و جنس بدنه به انواع مختلفی تقسیم بندی می کنند که عبارتند از:

انواع دوربین گلوله ای بر اساس تکنولوژی ساخت

  • دوربین آنالوگ بولت
  • دوربین مداربسته بولت آنالوگ hd
  • دوربین تحت شبکه بالت

دوربین آنالوگ بولت

دوربین مداربسته آنالوگ بالت نسل قدیمی و سنتی از انواع دوربین مدار بسته است که امروزه روز استفاده از آن تغریبا منسوخ شده است. این دوربین ها برای ارسال تصاویر به، VCR یا DVR از کابل استفاده می کند. دوربین بولت آنالوگ سیگنال‌های ویدئویی را به  شکل امواج آنالوگ ارسال می‌کند.

بیشتر بخوانید: دوربین آنالوگ چیست و چه کاربردی دارد؟

دوربین بولت HD

برای نصب این دوربین از کابل‌های کواکسیال استفاده می‌شود. این دوربین ها نسبت به دوربین های تحت شبکه امکانات نسبتا کمتری داشته اما از قیمت مقرون به صرفه تری برخوردار هستند و در دسته بندی دوربین مدار بسته ارزان قرار میگیرند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با نحوه عملکرد دوربین های hd

دوربین مداربسته IP بولت

تکنولوژی ip تکنولوژی جدیدیست که در ساخت انواع دوربین های مداربسته به کار می رود و به این نوع از دوربین ها، دوربین مداربسته ip نیز می گویند. اغلب افرادی که تقاضای خرید دوربین مداربسته را دارند ترجیح می‌دهند تا دوربین مداربسته تحت شبکه یا همان ip بولت را خریداری کنند. از مزایای این دوربین ها می توان به مواردی مانند کیفیت تصویر، کنترل و دریافت تصاویر از راه دور، نصب آسان و … اشاره نمود. دوربین ip تصاویر را در بستر شبکه انتقال می دهد و کافیست که بر روی دستگاه و تلفن همراهتان اینترنت داشته باشید تا تصاویر را در هر نقطه از دنیا که می خواهید دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: جدیدترین مدل های دوربین تحت شبکه در بازار سیستم های نظارتی

انواع دوربین بولت بر اساس نوع لنز

دوربین بالت

نوع لنز دوربین مداربسته یکی از آیتم های مهم در مشخص نمودن کیفیت تصویر و زاویه دید دوربین شما است.  دوربیـن بولت بر اساس نوع لنز به دو دسته لنز ثابت (Fixed Lens) و لنز متغیر (Varifocal Lens) تقسیم می شوند.

۱-لنز فیکس

زاویه دید در این مدل از دوربین ها بسیار گسترده است و فضای زیادی را پوشش می دهند. این دوربین ها پس از نصب در یک زاویه دید ثابت، تصاویر را ضبط کرده و امکان زوم یا بزرگنمایی در آنها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع دوربین مداربسته با لنز ثابت

۲- لنز وریفوکال

در این مدل از سیستم های نظارتی شما این امکان را دارید که فاصله کانونی لنز دوربـینتان را بصورت دستی در هنگام نصب دوربیـن تنظیم کنید. از طرفی دوربین هایی که در ساخت آنها از چنین لنزی استفاده شده است امکان فوکوس کردن بر روی یک سوژه را دارند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع لنز در سیستم های نظارتی

انواع دوربین مدار بسته بالت بر اساس جنس بدنه

دوربین مدار بسته بولت

دوربین مداربسته بالت نیز مانند اکثر سیستم های نظارتی در دو متریال پلاستیکی و فلزی ساخته می شوند که از مقاومت های متفاوتی برخوردار هستند. بدیهی است که بازه قیمتی دو متریال کمی با یکدیگر متفاوت باشد. با این وجود اگر میخواهید از دوربینتان در فضای بیرونی و در شرایط جوی نامساعد استفاده کنید پیشنهاد می کنیم بدنه ی فلزی را انتخاب کنید. انواع دوربین بولت بر اساس جنس بدنه عبارتند از:

دوربین بولت با بدنه پلاستیکی

جنس بدنه این دوربین ها متال که در واقع نوعی پلاستیک فشرده شده می باشد، است. نصب این دوربین ها بهتر است به گونه ای باشد که در معرض تابش مستقیم نور خورشید و سرما و گرمای شدید قرار نمی گیرند و بهتر است که از باکس دوربین مدار بسته برای محافظت بیشتر ز دوربینتان استفاده کنید.

دوربین بولت فلزی

با در نظر گرفتن این نکته که این دوربین ذاتا برای استفاده در فضاهای بیرونی و سرباز ساخته شده، شمار زیادی از برندهای تولید  کننده این دوربین جنسه بدنه آن را از فلز ساخته اند. اگر می خواهید قبل از خرید جنس بدنه را بررسی کرده و دوربین فلزی خریداری کنید باید به دیتاشیت دوربین رجوع کرده و جزئیات دوربین را بررسی کنید. البته گفتنی است که بدنه دوربین بولت گاهی نیز به صورت ترکیبی از فلز و متال که نوعی پلاستیک فشرده شده است نیز ساخته می شود.

ویژگی های دوربین بولت

1- دید در شب (night vision)

دید در شب دوربین مداربسته بالت

یکی از قابلیت های این مدل دید در شب با کیفیت دوربین می باشد. توجه داشته باشید که معمولاً در دوربین های مداربسته ال ای دی های مادون قرمز قرار دارند که در کنار لنز دوربین تعبیه شده اند. این ال ای دی ها کمک می کنند تا دوربین های مداربسته شما در شب دیده مناسبی داشته باشد و در تاریکی نیز بتوانند تصاویر را ثبت و ضبط کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با قابلیت دید در شب در سیستم های نظارتی

2- نوع لنز دوربین بولت

یکی دیگر از ویژگی های این مدل لنز آن است که معمولا به سه دسته ثابت، وریفوکال و موتورایز تقسیم می شود. در نظر داشته باشید که اگر دوربین شما دارای لنز ثابت باشد تنها می توانید در یک زاویه دید ثابت تصاویر را مشاهده و ثبت نمایند و همچنین لنز های ثابت به هیچ عنوان امکان بزرگنمایی تصاویر را ندارند اما اگر دوربین شما دارای لنز وریفوکال باشند می توانید زاویه دید و زوم را به صورت دستی انجام دهید و همچنین شما امکان بزرگنمایی تصاویر را نیز دارید. در نظر داشته باشید که یکی از پرکاربردترین لنز ها، لنز موتورایز است که می تواند زاویه دید وسیعی را پوشش دهد. همچنین امکان بزرگنمایی نیز در این لنزها وجود دارد. البته شاید مهمترین ویژگی  لنز موتورایز امکان کنترل از راه دور لنز است که توسط یک موتور کوچک که در آن تابیه شده است اتفاق می افتد.

3- کیفیت تصاویر بالا

توجه کنید این مدل ها معمولاً در کیفیت تصویر ۱ مگاپیکسل تا ۱۲ مگاپیکسل تولید و به بازار عرضه می شوند. شما می توانید برای مکان هایی که از حساسیت بالایی برخوردار هستند مانند سوله ها، درب مغازه و … از دوربین مداربسته بولت استفاده کنید. معمولاً برای مکان هایی مانند درب طلافروشی یا کارخانجات از دوربین های مداربسته که دارای کیفیت تصویر دو الی ۴ مگاپیکسلی می باشند، استفاده می کنند چرا که این مناطق از حساسیت بالایی برخوردار هستند.

4- مقاومت در برابر رطوبت و گرد و غبار

دوربین بولت

از دیگر ویژگی های ممتاز دوربین بالت این است که، ضد آب و ضدگردو غبار است و از استاندارد های حفاظتی  IP66 و IP67 پشتیبانی کرده که همین امر باعث می شود نسبت به سایر دوربین های مداربسته  مقاوم‌تر باشد. این مقاومت از این رو در ساختار این دوربین ها لحاظ شده است که بتوان به سادگی از آنها در فضاهای بیرونی استفاده کرد و بارش برف و باران به دوربین شما آسیب نزند.

5- مقاومت در برابر ضربه یا VANDEL PROOF:

پارتنامبرهایی از دوربین بالت که مجهز به استاندارد IK10 هستند مقاومت بالایی در برابر ظربات فیزیکی و سقوط از ارتفاع دارند. به این استاندارد وندال پروف نیز می گویند. به سیستم‌های بالت مجهز به IK10، دوربین‌های ضد خرابکاری هم می‌گویند چراکه ضربات عمدی یا سقوط از ارتفاع را دوام آورده و اسیب جدی نمی بینند. برای همین سارقان نمی توانند با ضربه زدن به دوربین مانع از عملکرد آن شوند. آزمایشات انجام شده نشان می دهد که این دوربین ها قادر به تحمل ضربه یک جسم 5 کیلوگرمی با انرژی 20 ژول هستند.

6- زاویه دید مناسب

دوربین بولت با توجه به لنز به کار رفته در دوربین زاویه دید متفاوتی دارد. اگر فاصله کانونی لنز دوربین کمتر باشد زاویه دید دوربین بازتر و تصاویر واضح تری را خواهید داشت در دوربین های مدار بسته از دو نوع لنز ثابت و لنز متغیر استفاده می شود.

7- نصب آسان

اغلب از دغدغه های مهم خریداران هنگام خرید دوربین فرآیند نصب دوربین مدار بسته است. این که دوربین کجا باید نصب شود تا کمترین نقطه کور را داشته باشد. به طور کلی دوربین بولت به دلیل امکان حرکتی که دارند از محدودیت مکانی کمتری برای نصب برخوردارند. در واقع شما می توانید دوربین خود را بر روی دیوارها، سقف و یا هر مکان مشابه دیگری بدون اندکی سختی نصب کنید. در اصل دوربین بولت برای نصب در مکان های کوچکی مانند راه پله ها، راهروها و… طراحی شده اند و قابلیت حرکتی، آنها را سازگار با انواع محیط های کوچکتر نموده است.

8- جلوگیری از بازتاب نور

از جمله روش هایی که معمولا سارقین به منظور از کار انداختن دوربین مدار بسته به کار می برند این است که با تاباندن نور مستقیم بر روی لنز دوربین های حفاظتی مانع از دید آنها می شوند. دوربین های مداربسته بولت به این دلیل که در ارتفاع و فاصله های زیاد نصب می شوند و لنزشان به سمت پایین است، سارقین نمی توانند با این روش آنها را از کار بی اندازند.

9- تشخیص چهره یا Face Detection:

این قابلیت که برخی از پارتنامبرهای دوربین بولت ip از آن پشتیبانی می کنند، با کمک گرفتن از هوش مصنوعی و برخی از الگوریتم های دیگر دوربین می تواند چهره های آشنا را در حافظه خود ذخیره کند.

10- شمارش افراد یا People Counting:

دوربین های بالتی که مجهز به قابلیت شمارش افراد هستند، توانایی شمردن سوژه‌هایی را دارند که در کادر دوربین قرار می‌گیرد. این ویژگی در دوربین این قابلیت را به کاربران آن می دهد تا بتوانند از رفت و آمد افراد یک تحلیل منطقی داشته باشند. به عنوان مثال صاحبین یک فروشگاه زنجیره ای با استفاده از این دوربین ها می توانند تحلیل از ساعات شلوغی و یا نتیجه حاصل از تبلیغات محیطی داشته باشند.

11- تشخیص دما یا temperature detection:

این ویژگی در سیستم های نظارتی به کنترل درجه حرارت محیط کمک می کند. به این صورت که اگر به هر دلیلی دمای اشیا موجود در محیط تغییر کند دوربین هشدار می دهد. این دوربین ها که به آنها دوربین‌ حرارتی می گویند، بهترین وسیله برای جلوگیری از بالا رفتن دمای تجهیزات و آتش سوزی در محیط هستند.

مزایای دوربین بولت

در ادامه به بررسی اصلی ترین مزایای دوربین بالت خواهیم پرداخت و به شما دلایلی را ارئه می‌دهیم که چرا دوربین بالت برای نظارت بر محیطتتان می تواند مناسب باشد. چنانچه نیاز به دریافت مشاوره داشتید، می توانید با کارشناسان ما با شماره تماس 41217-021 در ارتباط باشید. اصلی ترین مزیت های دوربین بولت که موجب تمایز آنها با سایر دوربین ها می شوند عبارتند از:

  • تنوع بالای محصولات
  • بازدارندگی 
  • انعطاف‌پذیری
  • زاویه دید مناسب
  • رعایت حریم خصوصی همسایگان
  • و…

معایب دوربین مدار بسته بالت

  • عدم توانایی نصب در نزدیکی سطح بازتابنده مانند آینه
  • عدم قابلیت چرخش خودکار
  • امکان هک در برخی از موارد و ایجاد مشکلات امنیتی جدی

تفاوت دوربین بولت و دام چیست؟

تفاوت دوربین بالت و دام

دوربین های سقفی دام و بولت را اگر بخواهیم با یکدیگر مقایسه کنیم، از جهات مختلفی با یکدیگر متفاوت هستند. اصلی ترین وجه تمایز این دوربین ها در:

  • شکل ظاهری
  • شیوه نصب و راه اندازی
  • وضوح تصویر
  • دید در شب
  • تنظیمات

است. گه در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

۱. شکل ظاهری

از نظر شکل ظاهری، دوربین های دام گنبدی شکل و دوربین بولت استوانه ای شکل هستند. درست است که در نگاه اول ممکن است که این تفاوت ها سطحی بنظر برسد  اما همین وجه تمایز است که موجب اهداف امنیتی متمایزی در این دوربین ها می شود. به طور مثال شکل ظاهری دام موجب شده تا دوربین بر روی سقف راحت تر نصب شود و در محیط های داخلی مورد استفاده قرار بگیرد، این درحالی است که برای دوربین بولت کاملا برعکس است.

۲. شیوه نصب

با اینکه هر دو دوربین تقریبا آسان نصب می شوند اما نصب دوربین‌های Dome معمولا کمی پیچیده‌تر است. معمولا دوربین های دام مناسب برای محیط داخلی و دوربین های بولت مناسب برای محیط های خارجی هستند.

۳. وضوح تصویر

معمولا قصد خرید هرکدام از این دوربین ها را که داشته باشید میتوانید پارت نامبر هایی را با وضوح 720p، 1080p به بالا حتی 4k و 12 مگاپیکسل پیدا کنید. معمولا رزولوشن 1080p یا همان 2مگاپیکسل برای اکثر پروژه ها کافی است و نیازی نیست که به سراغ کیفیت های 4k و 12 مگاپیکسل بروید.

۴. دید در شب

با اینکه عملکرد هر دو دوربین در نور کم قابل قبول است و هر دو پارت نامبر های با دید در شب فول کالر ارائه می دهند، با این وجود، تفاوت هایی در نحوه جبران تاریکی دوربین های مختلف برای شرایط کم نور وجود دارد و دوربین بولت عملکرد نسبتا بهتری در این زمینه دارد.

۵. تنظیمات

اگر منظورمان از تنظیمات قابلیت تنظیم میدان دید باشد، اغلب دوربین‌های Bullet عملکرد بهتری دارند. البته این موضوع کاملا به نحوه نصب دو دوربین برمی گردد. چرا که دوربین بالت دارای بازوی نصب هستند اما دام، خود به دیوار یا سقف نصب می شود. همین موضوع نیز موجب می شود که اگر نیاز به تنظیمات قابل توجهی در میدان دید دوربین دام داشتید، مجبور باشید آن را پایین بیاورید و دوباره نصب کنید تا آنچه را که می بیند تغییر دهید. اما در دوربین بولت، معمولاً می‌توانید بازو را به سادگی بچرخانید تا میدان دید تغییر کند.

بهترین برند دوربین بالت

شرکت های زیادی در سراسر جهان اقدام به ساخت دوربین بالت میکنند که کیفیت، تکنولوژی ساخت و ویژگی ها و امکانات متنوع ای دارد. در این میان برخی از این برندها در میان کاربران از محبوبیت بیشتری برخوردار می باشند. برای نمونه دوربین بولت برند داهوا در میان خریداران ایرانی بسیار پرطرفدار است. از دیگر برندهای مطرح دوربین مداربسته در بازار ایران میتوان به رستر، هایک ویژن، شیائومی و سامسونگ نیز اشاره نمود.

قیمت دوربین مداربسته بولت

لیستی که در ادامه مشاهده میکنید تنها تعداد محدودی از دوربین بالت عرضه شده توسط گروه نظارت گستر ایمن است. برای دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید و اطلاع از قیمت دوربین های مداربسته بولت با توجه به امکانات مورد نیازتان میتوانید با کارشناسان ما با شماره تماس 41217-021 در ارتباط باشید.

نصب دوربین بولت

قبل از اینکه بخواهید دوربین بولت را نصب کنید محل نصب را بررسی کرده و مسیرهای کابل کشی را ارزیابی کنید نصب این دوربین ها پیچیدگی خاصی نداشته و بسیار راحت تر است. پس از نصب زاویه دید دوربین را نیز به خوبی تنظیم کنید شما می‌توانید در نقاطی که حساسیت متوسطی دارند یا از نظر نظارتی حساسیت بیشتری نیاز دارد با خیال راحت از دوربین های مداربسته بولت استفاده کنید.

البته در نظر داشته باشید که برای اینکه دوربین های مداربسته شما عملکرد بهتری داشته باشد حتماً برای نصب از افراد ماهر و با تجربه کمک بگیرید چرا که نصب دوربین های مدار بسته از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و باید برای نصب دوربین های مدار بسته از اصول و استاندارد های خاصی پیروی کنید اگر دوربین شما به خوبی نصب شود عملکرد بهتری برای ثبت و ضبط تصاویر خواهید داشت.

جمع بندی:

در این مقاله به بررسی مواردی پرداختیم که برای خرید دوربین بولت باید در نظر گرفته شود. گفتنی است برخی از فروشندگان برای فروش محصولات خود عنوان میکنند که کیفیت تصویر دوربین‌ بولت از دوربین‌های دام بیشتر است که چنین موضوعی به هیچ عنوان صحت ندارد. چراکه معیار کیفیت دوربین ها اغلب بر اساس فاکتورها و اجزای داخلی دوربین نظیر سنسور، وضوح تصویر، لنز و … مشخص می‌شود.

برچسب ها: دوربین بولت چیست، دوربین مداربسته بولت چیست، انواع دوربین بولت، دوربین دام، قیمت دوربین بولت 8 مگاپیکسل، قیمت دوربین بولت داهوا، قیمت دوربین بولت 3 مگاپیکسل، قیمت دوربین بالت 2 مگاپیکسل، قیمت دوربین بولت هایک ویژن، قیمت دوربین مداربسته بولت دید در شب، دوربین دام چیست

اشتراک در
اطلاع از
38 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
38
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x