پرش لینک ها

لوله فلکسی و کاربرد آن در دوربین مداربسته

5/5 - (1 امتیاز)

لوله فلکسی چیست؟

لوله فلکسی چیست؟ لوله فلکسی که نام خود را از فلکسیبل یا Flexible و به معنی انعطاف پذیر است وام گرفته است، یک لوله ی خرطومی و منعطف است که از جنس فلز با مقطع گرد ساخته شده است. این لوله ها برای محافظت از کابل های الکتریکی و برق مورد استفاده قرار می گیرند. می توانید لوله فلکسی را یک کانال فلزی در نظر بگیرید که کابل ها از آن عبور می کنند. از دیگر مواقع ای که لوله فلکسی بسیار کاربرد دارد، نصب دوربین مداربسته است. چرا که اغلب دوربین ها به خصوص دوربین مداربسته بولت در مکان های سرباز مورد استفاده قرار می گیرند و کابل ها نیاز به محافظت دارند. سلامت کابل بسیار مهم است چرا که، کمک می کند تا ارسال تصاویر به خوبی انجام شود. در نهایت کار نظارت بر محیط توسط دوربین های مداربسته با کیفیت مطلوبی صورت می گیرد. در این مقاله از سری مقالات آموزشی نظارت گستر ایمن با لوله فلکسی و کاربرد آن در دوربین مداربسته آشنا می شویم.

در پاسخ به این پرسش که لوله فلکسی چیست باید بگوییم به لوله هایی میگوییم که، دارای قابلیت انعطاف پذیری بوده و برای حفاظت از کابل های الکتریکی موجود در دوربین های مداربسته می باشد. که در بازار به لوله خرطومی فلزی نیز معروف است معمولاً مقطع لوله های فلزی گرد می باشد که یکی از تجهیزات  مورد نیاز برای نصب دوربین مدار بسته ایرانی می باشد.

برای آشنایی بیشتر با انواع مدل های دوربین مداربسته داهوا کلیک کنید.

کاربرد لوله فلکسی

در محیط های بیرونی و صنعتی معمولاً برای استفاده از کابل ها فلکسی استفاده می کنند برای نصب دوربین های مداربسته معمولاً گاهی امکان دارد که مسیر سیم کشی طولانی باشد یا از فضای بیرونی که وارد می شود پیچ و خم دارد در اینجا بهترین گزینه برای نظم بیشتر و همچنین محافظت از کابل های فلکسی می باشند که این مدل ها با انعطاف پذیری که دارند به خوبی می توانند از کابل دوربین های مدار بسته در مسیرهای پر پیچ و خم و حفاظت کنند.

انواع مدل های لوله فلکسی

به دو گروه تقسیم بندی می شود اولین  روکش دار و مدل بدون روکش

که را با توجه به محیط و کاربرد آن انتخاب می کنند.

روکش دار یا عایق دار

لوله های فلکسی عایق دار معمولاً پرکاربردترین لوله فلکسی در دوربین های مدار بسته می باشد دارای پوشش پلاستیکی از جنس pvc بوده و بیشتر در محیط‌های باز استفاده می‌کنند چرا که این لوله ها در برابر رطوبت و شرایط جوی مقاوم هستند.

ویژگی های این مدل

لوله های فلزی معمول دارای انعطاف پذیری بالایی هستند
یکی دیگر از ویژگی‌های مهم لوله فلکسی مقاومت در برابر کشش و چرخش می باشد.
همچنین لوله های فلکسی دارای مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه می باشد.
همچنین می توان به مقاومت آن در برابر است که زیاد شرایط آب و هوایی نامطلوب و غیره اشاره کرد.

ماندگاری خوب در طول زمان در برابر نور آفتاب و غیره می باشد .

همچنین این مدل امکان تخلیه الکتریسیته ساکن از طریق اتصال به زمین را دارند.

سایز بندی

در نظر داشته باشید که مدل های فلزی در سایزهای متنوع و استانداردی تولید و به بازار عرضه می شود که سایز لوله فلکسی بستگی به سطح مقطع دارد در نظر داشته باشید که هر سایز لوله های فلکسی می تواند تعداد مشخصی کابل را در خود جای داده و از آن محافظت نماید لوله های فلکسی معمولاً در بسته بندی های ۲۵ متری در بازار به فروش می رسند.

لوله فلکسی بدون روکش

این لولـه در محیط های داخلی ساختمان ها و پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله های فلکسـی روکش دار بر اساس کیفیت و جنس روکش آنها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی و بررسی هر یک خواهیم پرداخت:

لوله فلکسی فلزی

لوله فلکسی

فلکسـی فلزی را میتوان ساده ترین نوع لولـه های فلکسی نامید که کاربردهای بسیاری دارد. ساختار این لوله ها در اصل چند مارپیچ فلزی که به یکدیگر چسبیده اند، است. لوله فلکیب فلزی را در جدول اختصار جهانی با نام FMC می شناسند. کابل های فلزی در پروژه های متعددی از جمله پروژه نصب دوربین مداربسته در اماکن مختلف تجاری، اداری و صنعتی برای محافظت از کابل برق و سیم ها استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با عبدالرضا حکیمی موسس هلدینگ نظارت گستر ایمن

لولـه فلکسی نسوز

یکی دیگر از انواع لولـه فلـکسی از نظر کیفیت و جنس عایق روی لولـه  لولـه فلکسی نسوز است. از این لوله ها برای انتقال هوای گرم استفاده می شود. لولـه فلکسیبل نسوز از پارچه فایبرگلاس با روکش سیلیکونی تقویت شده ساخته شده، است که خاصیت ضد حریق دارند.

لوله پلی اتن

لولـه پلی اتیلن نیز نوع دیگری از لولـه های فلکسی به شما می روند. ساختار این لوله ها به گونه ای است که، از سه لایه برای بالا بردن مقاومت لـوله استفاده می کند. در ساختار این لولـه ها از فوم پلی اتیلن به کار رفته است. به علت تولید این نوع فوم در داخل کشور از نوسان قیمت کمتری برخوردار است. انواع دیگری از لولـه های فلکسـی با نام های لوله فلکسی پلی استر، لولـه فلکسـی عایق الاستومری و عایقی IFD و… وجود دارند.

چنانچه تقاضای تعمیر دوربین مداربسته را دارید کلیک کنید.

بست

از این بست ها در زمینه‌های مختلفی مانند دوربین های مدار بسته استفاده می‌کنند که مختص سلولهای فلسی بوده بسیار منعطف می باشند و همچنین مقرون به صرفه می باشند.

سایز لوله فلکسی

لوله فلکسی

از دیگر مواردی که در لوله های فلکسـی مورد توجه قرار می گیرد، سایز این لولـه ها است. این لولـه ها براساس کاربردی که دارند در اندازه و سایزهای مختلف تولید می شوند. براساس آیین نامه سیم کشی انگلستان نباید مجموع سطح مقطع کابل ها (سیم ها) از 40 درصد تجاوز کند. لذا با توجه به اینکه چه تعداد کابل قرار است با لوله فلکسـی محافظت شود می توان سایز این لولـه ها را تعیین کرد. مهم ترین سایزهای لولـه فلکسی شامل 11، 13، 16، 21، 25، 29، 36، 38 و 42 می شود. ممکن است با عبارت نمره نیز مواجه شوید و برای شما سوال شود نمره لوله فلکسـی چیست ، نمره در واقع به همان سایز لوله فلکسی اشاره دارد. برای نصب راحت تر بهتر است سیم و کابل در حالت مستقیم و قبل از نصب از لولـه فلکسی عبور داده شوند.

نصب لولـه فلکسی

هنگام نصب لوله فلکسی از بست های مخصوصی استفاده می شود. اغلب لولـه های فلکسـی را روی دیوار نصب میکنند و به ندرت پیش می آید که این لولـه ها روی سقف نصب شوند. با توجه به سایز بندی لولـه فلکسیبل بست های مختلفی وجود دارد در زمان خرید بست متناسب با سایز لوله فلکسی را تهیه کنید. در پروژه های بزرگ و استفاده از متراژ بالا لولـه فلکسـی از ابزاری به نام قرقره کابل استفاده می شود. این ابزار کمک می کند تا کابل گره نخورد و آسیب نبیند. همچنین قرقره سرعت کار نصب را بالاتر برده و ساده تر انجام می شود.
برای عبور سیم از داخل لولـه فلکسـی نیز می توان از فنر سیم کشی استفاده کرد. فنر سیم کشی ابزاری برای سهولت عبور کابل و سیم از داخل لوله فلکسیبل یا موارد مشابه استفاده می شود. کاربرد آن به این ترتیب است که ابتدا قسمت سر فنر را داخل لولـه می فرستند و بر انتهای فنر نیرو وارد می کنند تا کل مسیر را طی کند. بعد از رسیدن به انتها، فنر را به سر سیم متصل می کنند و با استفاده از سر فنر، سیم یا کابل را از داخل لولـه عبور می دهند.

قیمت لوله فلکسی دوربین مداربسته

لوله فلکسی
قیمت لوله فلکسی به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله مهمترین عوامل تاثیر گذار در تعیین قیمت تمام شده فلکسـی، سایز و جنس لولـه فلکسیبل شما است، که موجب می شود تا قیمت آن متغیر شود. البته معمولاً لوله های فلکسـی به صورت حلقه های 25 متری در بازار عرضه می شوند. در حال حاضر لوله فلکسی از سایز 11 با قیمت حدوداً 340 هزارتومان تا لولـه فلکسـی سایز 42 با قیمت 1260 هزار تومان در بازار عرضه شده است. این قیمت برای حلقه 25 متری این سایزها اعلام شده است. البته براساس جنس، سایز، متراژ و عواملی از این دست و همچنین نوسانات بازار این قیمت ها تغییر خواهند کرد.

برچسب ها: لوله فلکسی قیمت، لوله فلکسی، قیمت لوله فلکسی دوربین مدار بسته، انواع لوله فلکسی، قیمت لوله فلکسی ۱۶، قیمت لوله فلکسیبل 6 اینچ