پرش لینک ها

دوربین مداربسته حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟

4.5/5 - (62 امتیاز)

دوربین مداربسته حرارتی نوع خاصی از دوربین مدار بسته است که توان حس کردن حرارت محیط را داشته و از دید در شب بسیار بالایی برخوردار است، به گونه ای که در تاریکی مطلق نیز دید بسیار بالایی دارد.

در این مقاله از سری مقالات آموزشی دوربین مداربسته حرارتی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین جهت استعلام قیمت دوربین مدار بسته و آشنایی با مدل های مختلف آن میتوانید با کارشناسان ما با شماره تما 41217-021 در ارتباط باشید.

دوربین حرارتی

یکی از انواع دوربین های مدار بسته که مورد استفاده قرار می گیرد دوربین مداربسته حرارتی می باشند که همان طور که از نام این دوربین‌ها پیداست این دوربین ها گرما را حس می کنند در صورتی که برق وجود نداشته باشد و محیط به صورت کاملاً تاریک باشد نیز می‌توانند اجسام و انسان هایی که به محیط وارد شدند را به خوبی شناسایی و تصاویر را ثبت و ذخیره کند در نظر داشته باشید که دوربین مداربسته حرارتی به دو صورت تحت شبکه و آنالوگ  طراحی و به بازار عرضه میشوند. دوربین مداربسته حرارتی معمولا برای کنترل تردد بیشترین کاربرد را دارد.
در نظر داشته باشید که تصاویری که توسط دوربین‌های حرارتی ثبت و ذخیره می شونداز کیفیت بسیار خوبی برخوردار می باشند. لازم به ذکر است که کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین حرارتی معمولاً به گرمایی که از طرف انسان و اجسام ساطع می‌شود بستگی دارد.
دوربین های مداربسته حرارتی از عملکرد بسیار عالی و بالایی برخوردار هستند برخلاف دوربین های مداربسته دیگر که لنز آن ها معمولاً نور را تشخیص می دهند این دوربین های حرارتی قابلیت تشخیص نور را ندارند و تنها بر اساس گرما کار می‌کنند یعنی لنزی که در دوربین های مداربسته حرارتی به کار رفته است گرما را می بینند و می توانند تصاویر را به‌خوبی ثبت و ذخیره کند شما می توانید با اتصال به اینترنت به این دوربین ها به صورت کامل دسترسی داشته باشید و از راه دور نیز کنترل نمایید.

بیشتر بخوانید: نقشه‌ گرمایی دوربین مدار بسته چیست؟

دوربین حرارتی ( Thermal Camera ) چیست ؟

دوربین مداربسته حرارتی

همانطور که میدانید در کشورهای مختلف هزینه های زیادی صرف کنترل و ایجاد امنیت در بخش های مختلف می شود. یکی از دغدغه های اصلی برای کنترل امنیت محیط های حساس نظیر بخش خطوط گازرسانی یا نیروگاه های تولید برق استفاده از نوع خاصی از دوربین مداربسته می باشد. شرکت داهوا برای راحتی این امر تکنولوژی را به نام دوربین های مداربسته حرارتی یا با اصطلاح Thermal وارد بازار کرده است تا در صورت بروز آتش سوزی یا حوادث دیگر سریع شناسایی شوند.

عملکرد دوربین های thermal :

این دوربین ها از نظر ساختار شباهت زیادی به دوربین های معمولی دارند .در دوربین های معمولی نور محیط باعث به وجود آمدن تصویر می شود اما در دوربین های Thermal نحوه عملکرد دوربین ها به گونه ای است که حتی با وجود آب و هوای نامناسب هر گونه موجود زنده و حوادث طبیعی مانند سیل و آتش سوزی را تشخیص و ما را مطلع می سازد. این دوربین ها نیاز به نور برای تشخیص ندارند و تصاویر را بر اساس نور مادون قرمز و دمای اجسام ارائه میدهد.

موارد استفاده از دوربین مداربسته حرارتی

1- کنترل تردد توسط دوربین های مدار بسته حرارتی

دوربین مداربسته حرارتی

همه ما در طی روز دوچرخه سواران یا عابران پیاده و اتومبیل ها و … را مشاهده می‌کنیم که از چراغ قرمز عبور می کنند در صورتی که عبور از چراغ قرمز ممنوع می باشد. امروز با توجه به این که تولید وسایل نقلیه بیشتر شده و تردد بیشتر اتفاق می افتد شرکت های تولید کننده سیستم های امنیتی سعی کردند تا دوربین مداربسته حرارتی را تولید و به بازار عرضه کنند که برای کنترل تردد مورد استفاده قرار گیرد. دوربین های مداربسته به خاطر مقاومت بالایی که در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی دارند بسیار مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفت.

2- کنترل ترافیک توسط دوربین حرارتی

توجه داشته باشید با استفاده از مدل دیگری از دوربین مداربسته حرارتی نیازی به کنترل دستی چراغ راهنمایی و رانندگی نیست و توسط این دوربین های حرارتی سیگنال های لازم را ارسال کرده تا زمان مناسب برای عبور اتومبیل و افراد تعیین شود یعنی زمانی که در چهار راه ها ماشین های زیادی در حال تردد هستند به گونه ای دوربین های مدار بسته حرارتی عمل می‌کند که هر چه سریعتر از اتومبیل ها حرکت کند اما زمانی که اتومبیل های کمی در حال تردد هستند و عابران پیاده بیشتر می باشد دوربین های مدار بسته سیگنال ارسال کرده و باعث می‌شود تا چراغ برای عابران پیاده سبز شود و به راحتی بتوان آن را عبور کنند. توجه داشته باشید که مهمترین و پرکاربردترین استفاده دوربین مداربسته حرارتی معمولاً برای کنترل ترافیک می باشد و بسیار از آن استقبال شده است.

شما میتوانید جهت خرید دوربین های مدار بسته برندهای مختلف و معتبر دنیا از جمله دوربین مدار بسته داهوا و… از طریق سایت نظارت گستر ایمن اقدام کرده و انواع دوربین های مداربسته را با قیمت های مناسب تهیه نمایید.

3- تشخیص دما

همانطور که حتما تا کنون دریافته اید، دوربین مداربسته حرارتی به جای نور ، گرما را می بینند. این فناوری برای کاربر این امکان را فراهم می کند تا بدون توجه به سطح نور، جسم متحرک را ببیند. از آنجا که اغلب فعالیت های جنایی در پوشش تاریکی انجام می شوند ، این دوربین ها مکملی عالی‌ برای سیستم نظارتی و دزدگیر اماکن به حساب می‌آیند. به این صورت که شما می‌توانید با اتصال به اینترنت امن، به دوربین‌ مداربسته خود دسترسی داشته باشید حتی اگر خارج از آن محیط باشید. در بسیاری از موارد ، به صرف اینکه از دوربین مداربسته حرارتی در محیط استفاده شده است، از بسیاری از سرقت ها جلوگیری شده است. از مهم ترین ویژگی‌های دوربین‌های حرارتی میتوان به این موضوع اشاره کرد که این دوربین‌ها می‌توانند حتی تصویر افراد را بخوبی ثبت کنند. در نتیجه تشخیص سارق و مجرم به آسانی هرچه تمام تر صورت میگیرد.

4- استفاده در شرایط آب و هوایی نامناسب

این دوربین های مداربسته علاوه بر ردیابی افراد در تاریکی، میتوانند در شرایطی که فضای بیرونی، بسیار ضعیف تر از حد ایده‌آل است، باز هم تصاویر را ثبت کنند. همین امر موجب شده است تا از این دوربین ها به عنوان دوربین صنعتی استفاده شود، چرا که اغلب این دوربین‌ها را میتوانید در محیط‌های نا‌ملایم نصب کنید. این که آیا طوفان قدرتمندی اتفاق می‌افتد یا مه غلیظی وجود دارد و یا اینکه شرایط به دلیل ماهیت کار شما به خطر بیفتد(منظورمان از ماهیت کار به طور مثال کارخانه های صنایع غذایی است که اغلب بخار آب و روغن داخل در محیط پراکنده میشود) ، دوربین های حرارتی هنوز هم می توانند افراد و اشیاء را از طریق گرما تشخیص دهند. اینگونه موانع، در روش کار دوربین های حرارتی، اختلالی ایجاد نمی‌کنند.

5- تاریکی مطلق (دید در شبی بی نظیر)

دوربین مداربسته حرارتی

اگر دوربین مدار بسته را برای محیطی نیاز دارید که ممکن است در تاریکی مطلق قرار گیرد، دوربین مداربسته حرارتی بهترین انتخاب برای شما است چرا که در غیر این صورت قطعا در این شرایط عملیات نظارت محیط با مشکل مواجهه خواهد شد.

6- استفاده در چهارراه ها و خیابان های شهر

این دوربین ها کمک میکند تا، در صورت نیاز از تراکم خودروها و افراد در نقاط مختلف شهر مطلع شده و راهکارهای مناسب برای کنترل ترافیک را اعمال کرد. همچنین میتوانید به کمک دوربین مداربسته حرارتی، مدیریت زمان انتظار در چراغ های راهنمایی و رانندگی را بدست بگیرید، یعنی می توانید، زمان انتظار را در سمتی که تراکم وسایل نقلیه زیاد است کاهش داد.

7- استفاده در کارخانه های صنعتی و نیروگاه ها

با نصب دوربین مداربسته Thermal در نیروگاه ها و محیط های آزمایشگاهی، کارخانه ها و مراکز تولید ، می توان از وجود نشتی ها مطلع شد و گازهای سمی را تحت کنترل قرار داد تا از بروز حوادث مهیب جلوگیری به عمل آید و اقدامات لازم را انجام داد.

مزیت های دوربین حرارتی

  1. امکان تشخیص موجودات زنده و خودروها را تا برد بسیار بالا دارند.
  2. دوربین مداربسته حرارتی امکان تشخیص و مکان یابی موجودات زنده و خودروها را در شرایط بد آب و هوایی دارد.
  3. این دوربین ها می توانند امکان دسترسی به اطلاعات حرارتی محیط که ممکن است کاربرد مهم و خاصی داشته باشد نظیر، زنده بودن یک جسم یا موجود را نشان دهد. یا روشن بودن یک خودروی بی حرکت را تشخیص دهد.

معایب

  1. این دوربین ها رزولوشن بسیار محدودی دارند (نهایتا تا ۲۸۸*۳۸۴) که در تشخیص جزئیات تصویر شما را با مشکل رو به رو خواهد کرد.
  2. دوربین های حرارتی با توجه به دادن تصویر حرارتی از صورت، نمیتوانند امکان تشخیص هویت افراد را ایجاد کنند.
  3. دوربین های حرارتی به نسبت پر هزینه هستند.

دوربین های تشخیص گر گرما نحوه عملکرد دوربین مدار بسته حرارتی برای دید در شب چگونه است؟ این نوع از دوربین مدار بسته ها برخلاف تشخیص گرهای سرد توصیف شده در مقالات گذشته، در دمای اتاق و یا نزدیک به دمای اتاق به جای سرد شدن در دماهای بسیار پایین با استفاده از سرد کننده های سرد سنگین صورت می گیرند. زمانی که ارتعاش نور مادون قرمز از محیط ها در شب بر روی تشخیص گرهای گرم تمرکز می کند، گرمای جذب شده سبب تغییراتی در ویژگی های الکتریکی مواد تشخیص گرها می شود. این تغییرات سپس با ارزش های پایه مقایسه می شوند و تصویر گرمایشی ایجاد می شود. با وجود آن که کیفیت تصویری ضعیف تر از تشخیص گرهای سرد است، تکنولوژی تشخیص گر گرم دوربین مدار بسته حرارتی کوچک تر و ارزان قیمت هستند و کاربردهای تجاری بیشتری را برای این دوربین مدار بسته ایجاد می کنند. تشخیص گرهای گرم براساس موادی که تغییر دهنده  ویژگی های الکتریکی به دلیل تاثیرات قطبی  و یا تاثیرات  مقاومتی هستند  بیشتر استفاده می شوند.

دوربین مدار بسته حرارتی
فوایدمعایب
قیمت مناسب آن ها در مقایسه با تکنولوژی های تصویر برداری گرمایشی دیگرحساسیت کم تر در مقایسه با تصویرگرهای گر مایشی تشخیص گر سرد
قدرت تشخیصی بالا در بیشتر صحنه های گر فته شده در شبآن ها نمی توانند برای کاربردهای مادون قرمز در سرعت بالا و چند طیفی استفاده می شوند
قابلیت تشخیص آسان مردم و خودرو ها
تحت تاثیر قرار نگر فتن از طریق منابع نور
قابل اعتماد بودن آن ها در مقایسه با دوربین مدار بسته تشخیص گر سرما

  محصولات دوربین مدار بسته مادون قرمز حرارتی دوربین مدار بسته حرارتی نصب ثابت دوربین مدار بسته حرارتی قابل حمل روشن سازی تصویر با نور مادون قرمز در فاصله نزدیک روش مشهور و گهگاه روش ارزان برای اجرای دید در شب دوربین مدار بسته استفاده از روشن سازی با استفاده از نور مادون قرمز از فاصله نزدیک است. در این روش، وسایل حساس به انعکاس نور مادون قرمز از فاصله نزدیک غیر قابل مشاهده به همراه تکنولوژی روشن سازی با نور مادون قرمز، استفاده می شود. به دلیل حساسیت آی آر به ثبت کننده دوربینی تشخیص گر  CCD و به دلیل آن که  برخی از دوربین مدار بسته ها با استفاده از از یک منبع نور مادون قرمز ثبت می شوند، روشن سازی با استفاده از نور مادون قرمز برای ارتقاء وضعیت های دارای نور کم و تولید تصویر با کیفیت تصویر قابل قبول در منابع نور کم موجود است. این روش روشن سازی استفاده از نورمادون قرمز از فاصله نزدیک در انواع مختلفی از کاربردهای دید در شب شامل محافظت از پیرامون که در آن ها با استفاده از تشخیص گرهای حرکت ویدئویی و وسایل تحلیل هوشمند تصاویری که در آن  یک سیستم دوربین مدار بسته و دستگاه ضبط تصویرقابل قبولی در نور پایین می تواند توسعه یابد، استفاده می شود.

برچسب ها: قیمت دوربین مداربسته حرارتی، دوربین مداربسته حرارتی امنیتی، دوربین مداربسته حرارتی چیست
دوربین حرارتی، دوربین مداربسته ترمال، قیمت دوربین حرارتی هایک ویژن، دوربین حرارتی موبایل

اشتراک در
اطلاع از
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
7
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x