پرش لینک ها

لنز دوربین مداربسته و تاثیر آن بر روی کیفیت دوربین

5/5 - (9 امتیاز)

لنز دوربین مداربسته

لنز دوربین مداربسته بی شک یکی از مهم ترین فاکتورها در انتخاب دوربین مداربسته است. درسته که خریداران دوربین مداربسته صنعتی از آنجایی که به همراه لنز به فروش نمیرسد و لنز را باید جدا تهیه کنند توجه ویژه ای به انتخاب لنـز دوربین مداربسته دارند اما در سایر انواع دوربین مداربسته اعم از دوربین اسپیددام، دوربین گردان، دوربین کنترل از راه دور، دوربین مداربسته بی سیم و …کیفیت کنز فاکتور مهمی به حساب می آید. شمار بسیاری از دلایلی که موجب می شود شما نیاز به تعمیر دوربین مداربسته خود پیدا کنید، مربوط به لنز است. برای همین بسیار مهم است که از ابتدا در انتخاب لنز دقت کنید. در ارزیابی دوربین های مدار بسته ابتدا وضوح تصویر مورد نظر می باشد و پس از ارزیابی وجود تاثیر سراغ آیتم‌های دیگر دوربین های مداربسته مانند قابلیت های دید در شب برد و سخت افزاری و غیره می رود عوامل تاثیرگذار بر کیفیت تصویر دوربین مداربسته را برای شما ذکر کنیم.

لازم به ذکر است که، در ساخت دوربین مداربسته داهوا این فاکتور رعایت شده و شما میتوانید با کیفیت ترین دوربین ها از لحاظ لنز دوربین مداربسته را در این برند پیدا کنید.

 لنز دوربین مداربسته چیست؟

لنز دوربین مداربسته

افراد مبتدی در صنعت سیستم های نظارتی هوشمند و یا افرادی که برای اولین بار اقدام به خرید دوربین مداربسته میکنند بر این باور اند که، لنز دوربین مداربسته در تمام دوربین ها یکسان است، اما این باور از پایه و اساس غلط است. از این رو شاید یکی از اساسی ترین فاکتورهایی که هنگام خرید دوربین مداربستـه باید به آن توجه کنید، کیفیت لنـز دوربینتان است. تفاوت هایی که  در لنز دوربیـن های مداربستـه وجود دارد، تاثیر زیادی در تصویر سیستم های حفاظتی و نظارتی دارد. لنزها با زاویه دید مختلف تصاویر با سطح جزئیات متفاوتی را ارائه می کند.

اما در پاسخ به این سوال که لنز دوربین مداربسته چیست باید بگوییم که لنز سیستم های نظارتی هوشمند، مجموعه ای از چند عدسی صیقلی است که پشت هم قرار می گیرند. تصاویر با عبور نور از عدسی ها و برخورد با کیت لنز براساس سنسور متصل به عدسی ایجاد می شوند. از اصلی ترین ویژگی های هر لنز، فاصله کانونی آن است که در چگونگی تصویر ارائه شده تاثیر زیادی دارد. هرچه فاصله کانونی بیشتر باشد عمق دید یا به اصطلاح کیفیت تصویر بیشتر است، اما زاویه دید دوربین محدود تر میشود و برعکس. یعنی زمانی که فاصله کانونی کم میشود، عمق دید کاهش یافته و زاویه دید افزایش میابد.

زاویه دید دوربین مداربسته

زاویه دید لنز دوربین مداربسته، همانطور که از اسم آن نیز مشخص است محدوده ایست که دوربین می تواند ببیند و تصاویر آن را ثبت کند. هر چه عدد لنز بیشتر باشد، زاویه دید کمتر است.

انواع لنز دوربین مداربسته

در حالت کلی دو نوع لنـز در دوربین های مداربسته بکار می رود. لنز ثابت (Fixed) که به ان تک کانونی نیز میگویند و لنز متغیر که به آن وریفوکال هم میگویند. البته در لنزهای  متغیر نبه دو دسته با نام های لنز دوربین مداربسته  وریفوکال و لنز موتورایز تقسیم میشوند که در ادامه به معرفی و بررسی هر یک میپردازیم.

لنز ثابت یا Fixed

لنز دوربین مداربسته

لنز ثابت به لنزهایی میگوییم که دارای یک فاصله کانونی هستند. در نتیجه در دوربین ها با لنز ثابت امکان زوم و بزرگنمایی تصویر وجود ندارد. پس هر تنظیماتی که برای زاویه دید در این نوع دوربین ها انجام میشود دائمی است. یعنی زاویه دید، فاصله کانونی و میزان زوم تغییر نخواهد کرد. لنزهای ثابت معمولا با فاصله کانونی های 2.8, 3.6, 4 , 8 و 12mm عرضه می شوند. هرچقدر که این عدد کوچکتر باشد دوربین مداربسته شما وایدتر است. اگر قصد شما از نصب دوربین مداربسته در یک محیط، نظارت کلی است و نیازی به زوم کردن و مشاهده جزئیات ندارید، نیاز به صرف هزینه بیشتر نبوده و دوربین هایی با لنز دوربین مداربسته ثابت برای شما گزینه ی مناسبی بوده و پاسخ گوی نیازتان است.

لنز وریفوکال Varifocal

لنز دوربین مداربسته

لنزدوربین مداربسته وریفوکال دارای دو فاصله کانونی دارد. در نتیجه شما میتوانید با بزرگنمایی تصاوی، جزئیات را مشاهده کنید. بدین منظور کافیست تا در این نوع لنز دوربین مداربسته فاصله کانونی را تغییر داده تا در بازه مشخصی روی سوژه های مختلف زوم کنید. این بزرگنمایی یا در اصل همان تغییر فاصله کانونی هم می تواند به صورت دستی انجام شود و هم به طور خودکار و از راه دور . اگر لنز دوربین شما وریفوکال دستیباشد، روی بدنه آنها پیچ یا اهرمی وجود دارد که می توان به وسیله آن میتوانید، زوم و تغییر زاویه دید را انجام دهید. دوربین های پلاک خوان معمولا از نوع وریفوکال هستند. از دیگر کاربردهای دوربین مداربسته با لنـز وریفوکال ثبت تصاویر از منطقه وسیع و یا چهره نگاری و تشخیص چهره افراد است.

لنز موتورایز Motorize

این لنزها نیز مانند لنز دوربین مداربسته وریفوکال دارای دو فاصله کانونی هستند و قابلیت زوم و بزرگنمایی دارند. اما وجه تمایز این لنزها با لنزهای وریفوکال دستی این است که، موتوردار هستند. و در اصل این امکان را به شما میدهند که دوربین خود را از راه دور کنترل کنید. پس اگر در محیط حضور ندارید و نیازمند این هستید که دوربین خود را از راه دور کنترل کنید لنز موتورایز دقیقا آن چیزی است که شما به آن نیاز دارید.  فرض کنید دوربین در جایی نصب شده است که امکان دسترسی به آن چندان ساده نیست و یا به زودی ممکن نمی شود. در چنین شرایطی دوربین مداربسته با لـنز وریفوکال موتورایز قابلیت خود را به رخ می کشد.

آشنایی با کیفیت تصویر در انواع دوربین های مدار بسته

لنز دوربین مداربسته

کیفیت لنز دوربین مداربسته در کیفیت تصویر دوربین مدار بسته بستگی به مقدار شفافیت و میزان نمایش جزئیات در تصویر ها اگر تفکیک پذیر باشد کیفیت می‌گویند. در نظر داشته باشید سایز و کیفیت تصویر بسیار مهم می باشد هرچقدر سایز و کیفیت تصویر بالاتر بود به همان اندازه نیز کیفیت تصویر در دوربین های مداربسته بالاتر و بهتر می شود و هر اندازه که تصاویر کوچکتر باشند از کیفیت تصویر دوربین مداربسته کم میشود.
در نظر داشته باشید که در دوربین های مداربسته معمولاً تکنولوژی به دو دسته آنالوگ و دیجیتال(دوربین مداربسته ip) تقسیم می شود که در هر کدام از دوربین های مداربسته آنالوگ و دیجیتال کیفیت تصویر به صورت جداگانه تهیه می شود مثلاً در دوربین های مداربسته دیجیتال پیکسل های تصویری دیجیتال معمولاً استفاده می‌کنند تا کیفیت تصویر را نمایش دهند اما در تکنولوژی دوربینهای آنالوگ میباشند وضوح و کیفیت تصویر را با معرفی تی وی لاین مشخص می‌کنند.

چه عواملی در کیفیت لنز دوربین مدار بسته نقش دارند؟

در نظر داشته باشید که با توجه به تکنولوژی ها و انواع مختلف دوربین های مداربسته که تصاویر و اجرا کند کیفیت و رزولیشن درجه بینا متفاوت خواهد بود که کیفیت دوربین های مداربسته متوسط یا پایین تر می باشد عوامل زیاد می باشند که در کیفیت تصویر دوربین مداربسته تاثیر دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد

سنسور دوربین مدار بسته

لنز دوربین مداربسته

برنامه داشته باشید که دوربین های مدار بسته دارای سنسورهای می باشند که اگر این سنسورها از ابعاد کوچک تری برخوردار باشند باعث می‌شود تا دوربین شما نور کمتری را دریافت کند اگر سنسور شما بزرگتر باشد کیفیت تصویر دوربین مداربسته نیز بهتر و بالاتر می باشد . البته در نظر داشته باشید که اندازه علاوه بر کیفیت تحصیل می تواند بر افزایش زاویه دید نیز در دوربین های مداربسته تاثیر داشته باشد چرا که اگر دوربین تصاویر را برای شما ارائه می دهد در نظر داشته باشید که سنسور در کیفیت تصویر دوربین مداربسته بسیار اهمیت دارد.

لنز دوربین مدار بسته

یکی دیگه از قطعاتی که بسیار مهم می باشد و بر کیفیت تصویر نیست تاثیر گذار می باشد لنز دوربین مداربسته می باشد که معمولاً تابش نور را بر روی سنسور متمرکز می کند دوربین مداربسته معمولاً در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند و با فاصله کانونی های مختلفی ارائه می شود در نظر داشته باشید که باید در تولید لنزهای دوربین مداربسته از مواد اولیه خوب استفاده کنند چرا که باعث تناسبی مگاپیکسل سنسور نداشته باشد باعث می شود تا کیفیت تصویر دوربین های مداربسته شما افت پیدا کند دوربین های مداربسته دارای دو نوع ثابت و متحرک می باشند و لنز های متحرک در بازار از پرفروش ترین لنز های دوربین های مداربسته می باشد.

تفکیک پذیری دوربین مداربسته

لنز دوربین مداربسته

در نظر داشته باشید که باید تفکیک‌پذیری یک دوربین بالاتر باشد یعنی تصویر دارای پیکسل های متعددی به صورت افقی و عمودی باشد و اگر تاکتیک پذیری پایین تر باشد باعث می‌شود تا کیفیت تصویر کاهش پیدا کند.

میزان زوم تصویر در دوربین های مداربسته

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در کیفیت تصویر میزان زوم تصویر می باشد که معمولاً زوم دوربین های مداربسته به حالت دیجیتال و همچنین اپتیکال می باشد در نظر داشته باشید که دوربین هایی که دارای زوم دیجیتال هستند کیفیت تصویر لازم و کافی را ندارد اما دوربین های مداربسته که دارای قابلیت زوم اپتیکال می باشد باعث می شود تا نور بیشتری به سنسور دوربین منتقل شده و کیفیت تصویر دوربین های مداربسته بالاتر خواهد رفت.

مطالبی که ذکر شد عواملی را که بر کیفیت دوربین های مداربسته تاثیر گذاشتن را برای شما بازدیدکنندگان گرامی ذکر کردیم تا بتوان در هنگام خرید دوربین های مدار بسته این عوامل را مد نظر داشته و بتوانید انتخاب درست و مناسبی را برای خرید دوربین های مدار بسته در نظر داشته باشید.

ساختار و عملکرد لنز دوربین مداربسته چگونه بادوربین مداربسته میتوان میدان دید بهتری داشت؟بایک انتخاب مناسب لنز دوربین مداربسته ی با کیفیت به شما کمک می کند تا دیدی متفاوت برای خود ایجاد نمایید. ساختار و عملکرد دوربین مداربسته کاملا همانند ساختار وعملکرد چشم می باشد همانطور که چشم  نور ورودی را دریافت می کند و تصویر بر روی شبکیه ایجاد می شود .لنز دوربین مداربسته هم همین طور عمل می کند منتها با کمی تفاوت که مربوط می شود به بخش پردازش اطلاعات در بخش های مرکزی. وظایف لنز دوربین مداربسته : ۱.تنظیم زاویه ی دید ۲.دریافت نور ۳.تنظیم فوکوس بر تصویر ۴.ایجاد میدان دید وسیع و وضوح تصویر تنظیم فوکوس بر تصویرهماهنگی دارد با میزان نور دریافتی پس از دریافت اطلاعات تصویری توسط لنز دوربین حال نوبت به پردازش این اطلاعات دربخش مرکزی دوربین می رسد.

انواع لنزهای دوربین مداربسته ی موجود در بازار 

لنز دوربین مداربسته

لنزدوربین مداربسته ۲ نوع هستند یا ثابت اند که معمولا هزینه ی بسیار مقرون به صرفه ای دارند . و یا لنز های تنظیمی که فاصله ی کانونی در آنها مطرح می باشد و مجهز به اهرم تنظیمی هستند. در لنز ها ی  ثابت که فاصله با تصویر در تما شرایط یکسان است و در بعضی دیگر فاصله ی کانونی با تصویر را می توان تغییر داد.که به این نوع لنز ها لنزهای زوم گفته می شود. که به صورت خودکار کار می کنند. در دوربین های مداربسته با حرکت لنز می توان فاصله را تا تصویر تنظیم نمود یعنی فاصله تا تصویر کاملا هماهنگی دارد با حرکت لنز و به میزان حرکت لنز تصویر به جلو یا عقب برده می شود.در حالیکه در چشم این تنظیمات توسط ماهیچه ی مژکی انجام می شود.پس با وجود شباهتهای ساختاری می توان به  اهمیت لنز انتخابی پی برد . در بعضی از دوربین ها نیز سنسورهای حرکتی وجود دارد که می توان از طریق آنها به کمک عدد لنز فاصله ی تصویری را تخمین زد . قابلیت تنظیم لنز توسط دیافراگم امکان پذیر است حال بسته به نور دریافتی بعضی از دوربین ها برای  دید در روز مناسبند و بعضی دیگر برای دید در شب مناسبند که این بستگی به انتخاب نوع لنز دوربین شما دارد. انتخاب لنز مناسب در سیستم های امنیتی یک رکن بسیار اساسی و مهم محسوب می شود چرا که توسط دریافت های لنز شما است که تصاویر دقیق و واضح تر دیده می شوند. در مرحله ی بعد قصد داریم به کیفیت لنز دوربین مداربسته بپردازیم

برچسب ها: بهترین لنز دوربین مداربسته، قیمت لنز دوربین مداربسته، انواع لنز دوربین مداربسته، تفاوت لنز دوربین مداربسته، لنز واید دوربین مداربسته، اجزای لنز دوربین مداربسته، دوربین مداربسته دو لنز، تنظیم لنز دوربین مدار بسته