پرش لینک ها

آشنایی پروتکل های دوربین تحت شبکه

4.5/5 - (19 امتیاز)

پروتکل دوربین تحت شلکه چیست؟ دوربین مدار بسته تحت شبکه برای اینکه بتواند با دیگر اجزای شبکه ارتباط برقرار کند، لازم است که از قوانینی خاص پشتیبانی کند. لازم به ذکر است، این قوانین به صورت استاندارد جهانی تنظیم شده اند. در نتیجه تمامی برند های تولید کننده دوربین ip از جمله داهوا، هایک ویژن و… بر اساس این استانداردها، تجهیزات خود را تولید می‌کنند. به این قوانین پروتکل دوربین تحت شبکه می گویند و تمامی دستگاه‌های شبکه مثل دوربین تحت شبکه از این پروتکل‌ها پیروی می‌کنند. در این مقاله از سری مقالات آموزشی گروه نظارت گستر ایمن، برآنیم تا به بررسی انواع پروتوکل ها بپردازیم.

مهم ترین پروتوکل های ارتباطی دوربین ip

1- پروتکل onvif چیست؟

پروتوکل اونیف

پروتکل دوربین  Onvif که یکی از پر اهمیت ترین پروتکل های ارتباطی دوربین تحت شبکه است که بین برند‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که به راحتی می توانید شبکه امنیتی خود را از بین برند‌های مختلف انتخاب کنید. پروتکل Onvif که حدودا چند سالی است روانه بازار شده است  این امکان را به شما می دهد تا بتوانید یک سیستم شبکه امنیتی با استفاده از برندهای مختلف داشته باشید.
پروتکل دوربین ONVIF توسط سه شرکت اکسیس، سونی و بوش ارائه می شود. این سه تولید کننده در حقیقت پس از مشخص شدن این موضوع که کاربرانی که در سیستم خود از دوربین‌های مدار بسته با برند متفاوت استفاده کرده اند با مشکل مواجه شده‌اند، اقدام به طراحی و ارائه این پروتکل دوربین تحت شبکه نمود.

بدیهی است Onvif نیز مانند هر تکنولوژی دیگری دارای یکسری مزایا و معیاب است اما در حالت کلی مزیت پروتکل تصویر ONVIF قابلیت پشتیبانی از آن در اکثر برندها است. اما بزرگترین ایراد این پروتکل دوربین تحت شبکه این است که نسبتا ساده بوده و بهره‌برداری از قابلیت‌های خاص در یک دوربین امنیتی در آن امکان پذیر نیست. مانند همه پروتکل‌های ارتباطی در سیستم‌های شبکه داده، هر پروتکل دارای یک پورت اجرایی است. پروتکل ONVIF از پورت 80 که در حقیقت همان پورت صفحات وب است استفاده می‌کند.

2- پروتکل دوربین مدار بسته RTSP

پروتکل rtsp

با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی در جهان، روز به روز بر تعداد دوربین های مداربسته به روز که از قابلیت های زیادی پشتیبانی می کنند بیشتر شده است. یکی از مهم ترین این قابلیت ها کنترل دوربین امنیتی از راه دور است. یعنی به واسطه اتصال به اینترنت می توانید تصاویر ثبت شده توسط دوربین را به راحتی به کامپیوتر یا لپ تاپ و یا گوشی خود انتقال دهید. اما با در نظر گرفتن این موضوع که تصاویر ضبط شده توسط دوربین نظارتی تنها با استفاده از دستگاه ضبط تصاویر مانند دستگاه ان وی آر یا دی وی آر قابل مشاهده است، در صورت تمایل به انتقال تصاویر به کامپیوتر یا موبایل باید تجهیزات جانبی خاصی را تهیه کنید.

در نظر داشته باشید که برای انتقال تصاویر از دوربین مداربسته به کامپیوتر شما باید از اصول ثابتی برای انتقال تصاویر به کامپیوتر پیروی کنید. به منظور انتقال راحت تر تصاویر به کامپیوتر می توانید اتصال سیم یا بی سیم را بین کامپیوتر و دوربین مداربسته برقرار کنید اما از این نکته هم نباید غافل شوید که اگر شما از اتصال بی سیم یعنی وای فای استفاده می کنید تنها تا ۱۰۰ متر می توانید اطلاعات را انتقال دهید.

نحوه استفاده از پروتکل دوربین  RTSP

تصور کنید که شما یک دوربین IP از برند Dahua تهیه نموده اید و می خواهید آن را با NVR ای استفاده کنید، که از برند سامسونگ خریداری کرده اید. برای دستور RTSP که باید برای پخش ویدئو از طریق شبکه استفاده شود، باید راهنمای دوربین Dahua را جستجو کنید. چنانچه این اطلاعات را در کتابچه راهنمای محصول پیدا نکردید ، می توانید با تیم پشتیبانی فنی سازنده تماس بگیرید زیرا لازم است که دستور صحیح را بدست آورید تا تجهیزات شما بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بعد از به دست آوردن این اطلاعات ، باید آن را در ضبط کننده خود ثبت کنید که درخواست ارسال ویدیو را از طریق این پروتکل جهانی آغاز می کند.

برای این کار کافیست ابتدا منوی NVR را باز کرده و دستور RTSP را به همراه نام کاربری و رمزعبور دوربین خود وارد کنید و با دریافت این اطلاعات دوربین یک جریان ویدیویی در زمان واقعی ارسال می کند.

3- پروتکل دوربین مدار بسته Http و Https

پروتوکل دوربین مدار بسته ip

این پروتکل دوربین تحت شبکه مخفف Hyper Text Transfer Protocol و https مخفف Hyper Text Transfer Protocol secure می‌باشد. وظیفه ی این پروتکل شبکه، جابجایی صفحات وب و کنترل فعالیت سرورهای وب و دستورات مرورگر و نحوه ارتباط بین آن‌ها است. دوربین مداربسته تحت شبکه از این پروتکل برای ارسال تصاویر روی وب بهره می‌برد.

سایر پروتکل های دوربین های تحت شبکه:

  • پروتکل DHCP
  • پروتکل DNS و DDNS
  • پروتکل Tcp
  • پروتکل udp
  • پروتکل ARP
اشتراک در
اطلاع از
13 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
13
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x