پرش لینک ها

نحوه اندازه گیری واقعی کیفیت تصاوير دوربين ها بر اساس نوع فشرده سازی آنها

اگر دو دوربین دارای رزولوشن یکسان و با يک  نرخ فريم بر ثانيه از يک صحنه مشابه تصوير داشته باشيم و دوربين A پهنای باند مصرفيش نصف پهنای باند دوربين B باشد شما نميتوانيد بگوييد دوربين A  بهتر است تا زمانی که ابتدا مقادیر فشرده سازی را بررسی یا مقایسه کنید.

این سخت است که  بگوييم کیفیت ویدئو دوربینی بهتر باشد که مصرف پهنای باند آن پایین تر است، زیرا تنظیمات فشرده سازی سازندگان دوربين ها متفاوت است و قابل مقایسه نیستند. با این حال، شما می توانید فشرده سازی H.264 وH.265  را با کمی مهارت و برخی از نرم افزار های موجود اندازه گیری کنید. در این آموزش، ما توضیح می دهیم چگونه این کار را انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: کدک تصویری ( Codec ) چیست؟

فشرده سازی و نمونه برداری  H.264

در شکل زير مقدار فشرده سازی توسط سطح نمونه برداری  شده  در هر دوفشرده سازی  H.264 و H.265 نشان داده  شده است. در یک مقايسه  ازلول 0 تا 51  فشرده سازی کمتری اعمال می شود، به عنوان مثال دوربین با Q = 10 فشرده سازی بسیار کمتری نسبت به Q = 40 دارد، اما پهنای باند بیشتری را نیاز دارد.

ميزان اين سطوح  و لول ها  توسط سازندگان دوربین  با تفسير های خودشان ارائه ميگردد.و براساس  مقیاس های مختلف مانند 1 تا 100، 1 تا 20  یا «کم»، «متوسط» و «بالا» تنظیم می شوند. و ممکن است به عنوان فشرده سازی، ساده Q،  QP  پارامتر نمونه برداری يا DRF (فاکتور حذف جزئیات) در دوربین های مختلف و یا نرم افزار ها  بدان  اشاره شود. به عنوان مثال، نمودار زیر اصطلاحات استفاده شده توسط تولید کنندگان معمول را نشان می دهد

چرا اندازه گیری های کیفی تصاوير مهم هستند

تصور کنید که شما دارای 2 دوربین،  با يک رزولوشن و فریم هستيد، اما یکی  با پهنای باند 2Mb/s و دیگری 4Mb/s و هر دو آنها در نگاه اول شبیه به نظر می رسد. آیا دوربین با پهنای باند پایین تر بهتر است؟  قطعا نه  متاسفانه، سطح کوانتايز پیش فرض تولید کننده به طور قابل توجهی با برخی از تولیدکنندگان بسیار متفاوت است، تنظیمات Q دربعضی دوربين ها  در کمتر از 20 ثانيه ودرديگری در 30 ثانيه  انجام شده است . (برای مشاهده جزئیات بیشتر و مقادیر پیش فرض، گزارش تست ما را جهت  فشرده سازی در مورد يک توليد کننده دوربين را طبق شکل زير ببينيد.)

مصرف پهنای باند قطعا متفاوت خواهد بود، اما در برخی صحنه ها، به ویژه موارد ساده با زاويه ديد کوچک، تفاوت کیفیت بصری را می توان دشوار دانست. بدون بررسی سطح Q، شما می توانید به اشتباه فرض کنید که دوربين با پهنای باند  2Mb/sبهتر است زمانی که آن را فقط از سطح Q بسیار بالاتر استفاده می کنید.

CBR و پهنای باند محدود دوربین ها

بسیاری از دوربین ها بخاطرکم کردن  پهنای باند و يا استفاده از پهنای باند بيشتر مقدار آن را  ثابت می کنند و آنها  اينکا را از روش CBR(تنظيم ثابت بيت ريت دوربين ) استفاده می کنند. این دوربین ها به صورت پویا سطوح فشرده سازی را تغییر      می دهند و اگر صحنه از کارکتر های متغير زيادی برخوردار باشد، سطح کوانتایز را افزایش می دهند، و اغلب کیفیت تصویر قابل مشاهده را به طور قابل توجهی کاهش  می دهند. خارج از جستجوی مصنوعات رمزگذاری شده در تصویر، تنها با نگاه کردن به آن سخت است که بگوييم کيفيت کاهش پيدا کرده اما می توان آن را بصورت  کمی اندازه گیری کرد.

نرم افزار رايگان : AVInaptic

بام نرم افزار رایگان برای تجزیه و تحلیل AVInaptic   است که فایلهای AVI و MPEG را باز می کند و چندین معیار را ارائه می دهد، مانند نرخ بیت، فریم، تعداد کل فریم ها و مهمتر از همه، اطلاعات کوانتایز شامل میانگین DRF و انحرافات بالاتر و کمتر از این میانگین را . همچنین نمودارهایی را نشان می دهد که در طول زمان، اندازه گیری شده اند. در این تصویر، بخش های مختلفی از نرم افزار AVInaptic را نشان می دهد:

در اکثر موارد، ویدئوی H.264 ازVMS  صادر می شود ممکن است توسط AVInaptic پردازش شود، اما تعدادی از دوربین ها وجود دارند که هنگام صادر شدن به AVI پردازش نمی شود. در این موارد، VLC Media Player، یک برنامه محبوب                می تواند برای باز کردن جریان RTSP دوربین مداربسته به طور مستقیم استفاده شود. این امر توليد فايل ضبط بر اساس AVI را ايجاد کرده که با AVInaptic سازگار است. روش استفاده از نرم افزار VLC هنگام اتصال به دوربين بشرح زير ميباشد.

یک جریان RTSP دوربین را پیدا کنید.

جریان و ضبط را در VLC باز کنید.

این خروجی را با AVInaptic تحلیل کنید.

و با اين روش می توانيد مقایسه  بين دوربین های مختلف و یا سطح فشرده سازی برای تعیین تفاوت در سطح کوانتایز. آنها را مورد برسی قرار دهيد.

محدودیت های AVInaptic

اگر چه AVInaptic رایگان و استفاده از آن آسان است، برخی از محدودیت های کلیدی دارد که بشرح زير است  .

– از H.265 پشتیبانی نمی کند، فقط H.264 و MPEG-4. فایل های رمزگذاری H.265 به سادگی تجزیه و تحلیل      نمی شود.

– خطاهای Smart Codec: هنگام تجزیه و تحلیل فایل های کد گذاری شده با استفاده از کدک های هوشمند، AVInaptic ممکن است نتایج عجیب و غریب را نمایش دهد، از جمله میزان بیت متوسط ​​و میزان کوانتیزاسیون.

: Elecard StreamEye

Elecard’s StreamEye Analyzer یکی دیگر از نرم افزار هايی است که برای اندازه گیری فشرده سازی و سایر عوامل استفاده می شود، با نمایش بسیار دقیق تر، از جمله تجزیه و تحلیل فریم بر فریم، نمایشگر ماک رو بلوک و موارد دیگر.               علاوه بر این، Elecard از H.265 و همچنین CODEC های هوشمند پشتیبانی می کند.

با این حال، StreamEye بر خلاف AVInaptic رایگان نیست و هزاران دلار برای هر مجوز به فروش می رساند و آن را برای استفاده های گاه به گاه مناسب نمی کند. با این حال، یک نسخه آزمایشی نسخه آزمایشی رایگان Elecard موجود است که فقط کاربران را قادر می سازد جزئیات کامل برای اولین قاب را مشاهده کنند.

جهت استعلام قیمت دوربین مدار بسته داهوا کلیک کنید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x