پرش لینک ها

سنسور تشخیص حرکت

5/5 - (10 امتیاز)

در این مقاله به بررسی سنسور تشخیص حرکت می پردازیم. جهت خرید دوربین مداربسته از  داهوا کلیک کنید.

امروزه از دوربین های مدار بسته برای حفظ امنیت و نظارت محیط ها استفاده می کنند که این دوربین ها با توجه به پیشرفت تکنولوژی روز به روز بر قابلیت‌های آنها اضافه می شود یکی از این قابلیت ها که به تازگی در دوربین های مدار بسته اضافه شده است تشخیص حرکت می باشد که توسط سنسور تشخیص حرکت در دوربین های مداربسته تعبیه شده است.

جهت استعلام قیمت دوربین مدار بسته داهوا و یا سایر برند های دوربین مدار بسته با کارشناسان ما با شماره تماس 41217-021 در تماس باشید.

سنسور تشخیص حرکت یا pir چگونه کار می کند؟

PIR به معنی سنسور مادون قرمز است که غیر فعال می باشد این سنسور ها فاقد تابش نور بوده و توسط جذب اشعه از محیطی که در آنجا نصب شده است کار می کند یعنی سنسور pir که در دوربین مداربسته قرار دارد اشعه مادون قرمز موجود در محیط را اندازه گیری می کند در صورتی که تغییر ایجاد شود سنسور فعال خواهد شد و تمامی اجسامی که اشعه مادون قرمز داشته باشند در صورت قرار گرفتن در مقابل سنسور pir باعث می شوند تا این سنسور فعال شود بهتر است بدانید بدن انسان نیز از خود نور مادون قرمز ساتع می کند و انرژی گرمایی بدن انسان به صورت نور مادون قرمز در محیط ایجاد می شود که سنسور ها را فعال می کند چرا که این سنسور نسبت به نور مادون قرمز بسیار حساس می باشد در نظر داشته باشید اگر اشیای متحرک نیز در مقابل این سنسور قرار گیرد باعث فعال شدن سنسور ها می شود شما می‌توانید با توجه به تنظیماتی که برای این دوربین در نظر گرفته شده است هشدار ها را به صورت زنگ یا نور چشمک زن فعال کنید دوربین مداربسته شروع به ضبط تصاویر خواهد کرد.

مزیت سنسور تشخیص حرکت PIR

این سنسور با ضریب اطمینان بالایی طراحی و تولید شده است و کمترین خطایی در مقابل حرکت های کاذب دارد توجه داشته باشید که دوربین‌های مدار بسته‌ای که از سنسور pir برخوردار می باشند به گونه‌ای هوشمند می باشند که می تواند حرکت انسان یا حیوان را از حرکت کاغذ یا برگ در محیط به راحتی تشخیص دهند و اگر برگ یا کاغذی در محیط قرار بگیرد حرکت های کاذب بوده که دوربین مداربسته هشداری صادر نمی کند اما اگر انسان یا حیوانی در محیط قرار گیرد سنسور فعال بوده و هشدار می دهد.

فعال سازی سنسور تشخیص حرکت

توجه داشته باشید که اگر سوژه به میدان دید دوربین مداربسته نزدیک شود باعث می شود تا با اشعه مادون قرمز از سوژه ساتع شود که باعث فعال سازی سنسور pir میشود.

و دومین روش برای فعال سازی سنسور pir تغییر در الگوی تابشی محیط که معمولاً توسط دوربین مدار بسته با قابلیت تشخیص حرکت می شود یعنی تابش نور مادون قرمز قبل از این که سوژه به محیط وارد شود و پس از خارج شدن سوژه تغییر کند باعث فعال سازی سنسور پی آی آر می شود.

اجزای سنسور pir

اولین و مهم‌ترین اجزای سنسور pir وجود سنسور حساس به نور مادون قرمز می‌باشد که باعث می شود نور مادون قرمز را از محیط دریافت کند و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل کند.

یکی دیگر از اجزایی که در سنسور PIR وجود دارد لنز می باشد که این لنز می‌تواند به راحتی اشعه مادون قرمز که از مناطق مختلف دریافت می شود را تشخیص دهد.

همچنین سنسور پی آی آر برخورداری از یک مدار الکترونیکی می باشد که تغییرات ولتاژ را در یک بازه زمانی اندازه گیری می کنند و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد.

مکان مناسب برای دوربین مدار بسته با قابلیت PIR

مکان هایی که دید باز می باشد و موانعی در میدان دید دوربین مداربسته وجود ندارد معمولا بهترین مکان برای نصب دوربین های مدار بسته می باشد که از قابلیت pir برخوردار می باشد چرا که در این صورت اختلال در عملکرد دوربین های مداربسته به حداقل می‌رسد مناطقی مانند دیوارهای بزرگ که سیستم تهویه بر روی دیوارها نصب نشده باشد و دکوری وجود نداشته باشد برای نصب دوربین مداربسته مناسب می باشد در نزدیکی سیستم‌تهویه به خاطر ورود و خروج هوای گرم و سرد باعث می شود تا عملکرد سنسور pir مختل شود و باعث ایجاد آلارم های کاذب می شود.

تفاوت دوربین با قابلیت پی آی آر با دوربین قابلیت تشخیص حرکت پیکسل

توجه داشته باشید که هر جسم متحرکی که دارای حرارت باشد سنسور تشخیص حرکت PIR واکنش از خود نشان می‌دهد مانند انسان یا حیوانات اما دوربین با قابلیت تشخیص حرکت پیکسل بسیاری از مارک های کاذب را نیز ثبت می کنند مانند حرکت برگ در جلوی دوربین و یا غیره.