پرش لینک ها

دوربین باکس (صنعتی) چیست؟ مزایا و معایب

4.5/5 - (215 امتیاز)

دوربین صنعتی چیست ؟ دوربین های صنعتی که به آن باکس نیز می گویند، نمونه ای از انواع دوربین مداربسته است که بیشتر برای نصب در محیط های صنعتی ساخته شده است.

کلمه Box به انگلیسی به معنی جعبه بوده و علت این نامگذاری نیز این است که این دوربین ها معمولا بدنه‌ای مستطیلی شکل و شبیه به یک جعبه را دارند.

نکته جالب در مورد این دوربین ها این است که لنزشان به صورت جداگانه تهیه می شود و همین انتخاب لنز باعث شده است تا، خرید بصورت سفارشی و براساس کاربرد دوربین داشته باشید. در ادامه این مطلب از شرکت نظارت گستر میخواهیم باهم دوربین باکس را بیشتر بشناسیم.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع دوربین ضد انفجار

دوربین باکس چیست؟

دوربین مداربسته صنعتی که با نام هایی نظیر، باکس و جعبه ای نیز شناخته می شود مناسب برای استفاده در محیط های صنعتی نظیر کارخانه صنایع غذایی و… صرف نظر از فضای داخلی و یا خارجی آن است.

نکته جالب که حتما قبل از خرید این دوربین ها باید بدانید این است که، دوربین باکس (BOX) اغلب بدون لنز به فروش می‌رسد و خریداران بنا به نیاز محیط مورد نظر خود می‌تواند لنز مناسب را انتخاب و خریداری کنند. رایج‌ترین برند دوربین باکس معمولا دوربین مداربسته پاناسونیک می‌باشد.

از معایب دوربین صنعتی می توان به این موضوع اشاره کرد که به دلیل جدا بودن لنز از دوربین با اینکه بدنه دوربین مقاوم در برابر قطرات آب و ضربات است، امکان نفوذ آب و گرد و غبار به درون آن از فضای بین دوربین و لنز زیاد است.

طراحی دوربین های مدار بسته صنعتی

دوربین باکس

طراحی این دوربین بسیار ساده است. دوربین باکس متشکل از یک  دوربین جعبه‌ای (box) ساده است که لنز انتخابی کاربر در جلو دوربین و کابل‌های آن در قسمت انتهایی دوربین قرار دارد.

بعضی از دوربین های صنعتی علاوه بر یک لنز خارجی، یک لنز زوم نیز دارند. از آنجایی که احتمال آسیب دیدن دوربین و لنزها بر اثر گردوغبار، باران، یخ‌زدگی، گرما و… وجود دارد، پیشنهاد میکنیم، در هنگام خرید دوربین یک محافظ نیز خریداری کنید.

آشنایی با دوربین مداربسته صنعتی

دوربین مداربسته صنعتی نوع خاصی از دوربین های نظارتی است که به آنها دوربین باکس (Box) و یا دوربین جعبه ای نیز میگویند. به این مدل از دوربین مداربسته به این دلیل دوربین صنعتی میگوییم که، بخاطر مقاومت بالا و مجهز بودنشان می‌توانند دوربین ضد زنگ، دوربین ضد انفجار و یا دوربین چرخشی نیز باشند.

در دوربین مداربسته صنعتی دست شما بسیار باز است چراکه، می توانید نوع حافظت در برابر آب و هوا(IP66,IP67,…) ، وضوح دوربین ، نوع سیگنال ویدیویی و از همه مهم تر نوع لنزی که مورد نیاز شماست را انتخاب کنید. از دیگر مزایای دوربین باکس این است که، هم در فضای خارجی و هم در محیط داخلی، قابل استفاده قرار میگیرند.

پرفروش ترین انواع دوربین مداربسته صنعتی

انواع دوربین صنعتی

دوربین های صنعتی مدل های مختلفی دارند که عبارتند از:

  • دوربین ضد آب
  • دوربین ضد زنگ
  • دوربین صنعتی ضد انفجار
  • دوربین چرخشی

که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

1- دوربین صنعتی ضد آب

کیس این مدل از دوربین های باکس، در مقابل قطرات آب کاملا غیر قابل نفوذ می باشند و این به آن معنا است که تمام اجزا از جمله :

  • پایه دوربین
  • پیچ ها
  • اتصالات
  • درب و شیشه کیس

تماما کاملا حرفه‌ای و منسجم ساخته شده اند و این موضوع موجب شده است که هیچ گونه آسیبی به قطعات درون دوربین وارد نشود.

این امر موجب می شود تا از نظر نفوذ رطوبت به درون دوربین هیچگونه خسارتی به دوربین شما وارد نشود. دوربین‌ها از لحاظ مقاوت در شرایط سخت محیطی از استاندارد‌های مختلفی پشتیبانی می‌کنند.

استاندارد ضد آب در دوربین صنعتی را با علامت ip نشان می دهند که مخفف عبارت Ingress Protection است. رقم اول بیانگر، مقاومت در برابر گرد و غبار و رقم دوم بیانگر مقاومت در برابر آب رطوبت است. برای مثال استانداردهای IP66 یعنی مقاومت یکسان در مورد گرد و غبار و رطوبت و آب.

2- دوربین باکس ضد زنگ

ضد زنگ بودن از آن دسته از ویژگی‌هایی است موجب افزایش طول عمر این دسته تز دوربین های مداربسته می‌شود. کاربرد عمده‌ی این دوربین‌ها، استفاده در شناورها و سکوهای دریایی است زیرا که در این محیط‌ها سطح رطوبت بسیار بالا بوده و استفاده از هر دوربین دیگری به جز این مدل از دوربین های صنعتی، توصیه نمی شود.

3- دوربین ضد انفجار

دوربین های ضد انفجار مدل دیگری از انواع دوربین های صنعتی هستند که عمده کاربردشان در مکان‌هایی نظیر صنایع نفتی، معادن زغال سنگ، کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی و …که بالقوه در معرض خطر انفجار هستند، می‌باشد.

کاربرد دوربین باکس

از ممتاز ترین امکانات و مزایای دوربین مداربسته صنعتی این است که خاطر مقاومت بالا از آن میتوان در تمامی محیط های صنعتی، کارخانه ها و … استفاده کرد. البته به این نکته باید توجه کنید که این دوربین ها را می توان در هر محیطی با توجه به نوع استفاده نصب کرد.

با در نظر گرفتن این موضوع که در ساخت این دوربین ها از لنز خارجی استفاده میشود، طبیعتا کیفیت تصویر بسیار مناسب تری را نسبت به سایر دوربین ها ارائه می دهند. لذا از این دوربین ها برای کابردهای تخصصی تر استفاده می شود. با این حال اصلی ترین کاربرد این دوربین ها عبارتند از:

  • زمانی که نیاز به تصویر برداری در یک زاویه بسته را دارید.
  • جلوگیری از جرم و جنایت
  • سفارشی سازی
  • استفاده در محیط های داخلی و خارجی
  • و…

ویژگی دید در شب در دوربین های صنعتی

دید در شب دوربین صنعتی، دوربین باکس

معمولاً برای محیط هایی که نور کافی ندارند در شب شما می توانید از دوربین های مداربسته باکس استفاده کنید چرا که از دید خوبی در شب برخوردار هستند.

زاویه دید دوربین صنعتی

از آنجا که در دوربین های صنعتی می توان از لنزهای خارجی استفاده کرد، میتوان کیفیت های متنوع ای را برای ضبط تصاویر تجربه کنند. چنانچه پروژه شما به گونه ای است که نیاز به لنزی غیر متعارف دارید توصیه میکنیم از دوربین های باکس استفاده کنید. این دوربین ها انعطاف پذیری بالایی از نظر زاویه دید دارند چراکه دست شما در انتخاب لنز باز است. در حالت کلی در صورت نیاز به داشتن دوربینی با زاویه دید کمتر از 25 درجه توصیه میکنیم از دوربین باکس استفاده کنید.

لنز دوربین های مداربسته صنعتی (دوربین باکس)

دوربین صنعتیتوجه داشته باشید دوربین های مداربسته باکس معمولاً فاقد لنز بوده و شما باید لنز خارجی برای آن تهیه نمایید که در انتخاب لنز باید نوع پایه لنز و همچنین میزان رزولوشن را در نظر داشته باشید.

لنز هایی که در بازار وجود دارند برای اتصال به دوربین های مداربسته معمولاً دارای قسمتی می باشند که پایه های آن هستند پایه لنز دوربین معمولی در دو مدل C و CS تولید و به بازار عرضه می شود که شما باید در هنگام خرید به نوع آن دقت نمایید.
یکی دیگر از عواملی که برای انتخاب لنز های رنگی دوربین های مداربسته box اهمیت دارد میزان رزولوشن می باشد که این میزان بر اساس ساعت مشخص می باشد شما می توانید برای دوربین مگا پیکسل از کیفیت تصاویر مگا پیکسل مناسب دوربین های مداربسته باکس استفاده کنید.

مزیت لنز خارجی

لنز دوربین صنعتی

یکی از مزیت های مهم لنز خارجی برای دوربین های مداربسته باکس قدرت انتخاب بیشتری برای انواع لنز با زوایای دید مختلفی خواهید داشت در هنگام خرید و انتخاب لنز باید نهایت دقت خود را به کار ببرید.

چرا دوربین مداربسته صنعتی؟

دوربین صنعتی، دوربین باکس

یکی از تفاوت دوربین های باکس امکان نصب لنز خارجی می باشد که در هیچ نوع دوربین‌مداربسته دیگری این امکان وجود ندارد همچنین از دوربین های باکس به صورت محدودتر و در کاربرد های خاصی می توان استفاده کرد توجه داشته باشید که دوربین های مدار بسته باکس قابلیت دید در شب ندارند و هم چنین در مقابل گرد و غبار نیز مقاومت ندارد یکی دیگر از تفاوت دوربین های مداربسته باکس یا صنعتی احتیاج به پایه برای لنز خارجی می باشد و همچنین کیفیت تصویر در دوربین های مداربسته باعث بسیار بالاتر از سایر دوربین های مداربسته می باشد هنگام نصب دوربین های مداربسته باکس حتماً از فضای استفاده کنید که موجب پوشش باشد و همچنین جهت ضربه پذیری و ایجاد تغییر در جهت دید دوربین باکس را حتماً بررسی کنید.

توجه داشته باشید که دوربین های باکس یا همان دوربین های مداربسته صنعتی فاقد تکنولوژی دید در شب هستند اما در نظر داشته باشید که این دوربین های مداربسته تصاویر مناسب و با کیفیتی را در محیط‌های کم نور برای شما ثبت و ارسال می کند.
در این مذهب ویژگی ها و کاربردها برای دوربین های مداربسته باکس یا دوربین مداربسته صنعتی ذکر شد تا شما بتوانید با این دوربین های مداربسته پرکاربرد آشنا شده و در هنگام خریداری بتوانید ویژگی‌های آن را در نظر داشته باشید.

دوربین های مدار بسته برای حفاظت از منزل و محیط کاری اهمیت بالایی دارد اما در نظر داشته باشید که باید با توجه به کاربرد هایی که مد نظر شماست می توانید دوربین مداربسته مناسبی را انتخاب کنید که هم از دید مناسبی برخوردار باشد و هم پاسخگوی نیازهای شما مصرف کنندگان باشد شما می توانید در زمان خرید از راهنمایی و کمک کارشناسان و مشاوران ما بهره مند شوید راه های ارتباطی با کارشناسان را برای شما در سایت قرار داده ایم.

نگهداری از دوربین باکس

محافظ دوربین مدار بسته صنعتی، دوربین باکس

در محیط‌هایی بیرونی که احتمال خوردگی، رطوبت و دمای خیلی بالا و دمای خیلی پایین را میدهید، باید از باکس‌های محافظ دوربین مداربسته صنعتی استفاده کنید. بدین صورت که، دوربین صنعتی شما در یک باکس دیگر قرار می‌گیرد. مثلا در کارخانه های تولید مدارد غذایی که بخار آب و بخار روغن ه دورین مداربسته شما آسیب میرساند استفاده از باکس های نگهدارنده ه شدت توصیه میشود. درانتخاب طرح ونوع پوشش محافظ باید درنظر داشته باشید که پوشش شما باید به گونه ای باشد که به راحتی توانید از توانایی های لنز دوربین خود استفاده کنید.

نکاتی که قبل از خرید دوربین مداربسته صنعتی باید بدانید

اولین نکته ای که هنگام خرید دوربین مداربسته صنعتی خود باید حتما در نظر بگیرید، این است که دوربین مداربسته باکس زاویه دید بسیارمحدودی دارد پس این را در نظر داشته باشید که بعد از نصب دوربین صنعتی تنها میتواند زوایای خاصی را به شما نشان دهد.

دومین مورد این است که دوربین مداربسته صنعتی بدون لنز به فروش می رسند که مشتریان بتوانند با در نظر گرفتن نیاز خود لنز مورد نیاز را تهیه کند. این دوربین ها با استفاده از لنز خارجی می توانند دقیق ترعمل کنند و تصاویری با دقت بالاتر در اختیار شما قرار دهند.

مزایای دوربین مداربسته صنعتی

دوربین مداربسته صنعتی1) جلوگیری از سرقت به کمک دوربین باکس

در اماکن و کارخانه ها که هرگونه سرقتی خسارات سنگین را به شخص وارد میکند، از دوربین مداربسته صنعتی استفاده میشود و با نصب این دوربین های مدار بستهبا کیفیت در این محیط ها از احتمال هرگونه سرقت جلوگیری میشود.

2) مقاومت بالا و ساختار قوی

دوربین های صنعتی از آنجا که برای استفاده در محیط های صنعتی ساخته شده اند در نتیجه مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی سخت نظیر دماهای شدید، لرزش، گرد و غبار، رطوبت و… دارند. البته برای محافظت بیشتر از این دوربین ها معمولا از کاور و یا محافظ دوربین نیز استفاده می شود و همین امر موجب می شود تا دوربین شما در برابر هرگونه آسیب فیزیکی ایمن بماند.

3) دسترسی از راه دور دوربین باکس

دوربین مداربسته صنعتی از جمله پرطرفدارترین دوربین کنترل از راه دور است که به سادگی میتوان با اتصال آنها به اینترنت، محیط مورد نظر را از راه دور کنترل نمود. این مزیت موجب می شود شما به صورت شبانه روزی به تصاویر دوربین خود به صورت زنده دسترسی داشته باشید و در صورت وقوع اتفاق بلافاصله خبر دار شوید.

4) کیفیت بالای تصویر برداری

از آنجایی که دوربین های باکس مجهز به سنسورهای تصویر و اپتیک پیشرفته هستند می توانند تصاویری با وضوح بالا و با جزئیات عالی ثبت کنند. از برترین مزیت های این دوربین ها این است که حتی در شرایط نوری نامساعد نیز کیفیت تصویر بسیار بالایی دارند.

5) تامین امنیت

دوربین مداربسته صنعتی امنیت کارکنان اماکنی که از دوربین صنعتی استفاده میکنند را فراهم میکند. و در مواقع بروز هرگونه حادثه ای شما میتوانید به سرعت به کاراین نوع دوربین های مدار بسته می توانند امنیت افرادی که در کارخانه کار می کنند را تامین کنند. در صورت وقوع هر حادثه ای از جمله آتش سوزی در یک بخش و … شما می توانید به سرعت به کارکنان خود اطلاع دهید تا آن بخش را ترک کرده و کلیه اقدامات لازم در کسری از ثانیه اتفاق افتد.

6) تطبیق پذیری بالا با هر شرایطی

از این دوربین ها در مکان های مختلفی اعم از:

  • خطوط تولیدکارخانه ها
  • انبارها
  • کارخانه های تولید صنایع غذایی
  • فرآیندهای صنعتی
  • زیرساخت های حیاتی
  • و…

استفاده می شود و به حدی انطباق پذیر هستند که آنها را می توان با سایر سیستم های صنعتی مانند سیستم های بینایی ماشین یا تجهیزات اتوماسیون نیز ادغام کرد.

7) امکان سفارشی سازی

از دیگر ویژگی های شایان ذکر دوربین صنعتی این است که از نظر انتخاب لنز دست شما بسیار باز است و گزینه های لنز قابل تعویض و انعطاف پذیری را ارائه می دهد که می توانید دوربینتان را برای شرایط خاص سفارشی سازی کنید.

محافظ دوربین مداربسته (باکس دوربین مداربسته)

دوربین باکسامروزه به دلایل زیادی از جمله جلوگیری از آسیب فیزیکی دوربین و همچنین محافظت از دوربین در مقابل سرقت، از محافظ دوربین نظارتی استفاده می شود. فرقی نمیکند که دوربین شما صنعتی باشد یا نوع دیگری محافظ دوربین میتواند از این بابت خیالتان را راحت کند. از بکس دوربین میتوان در فضا های داخلی و خارجی استفاده کرد. این محافظ های دوربین شامل امکانات کاملی هستند که امنیت دوربین شما را بالا تر می برد و جنس بدنه آنها معمولا فلزی است.

تفاوت دوربین باکس با سایر دوربین ها

اولین و اصلی ترین تفاوت این دوربین ها که موجب می شود برخی به سراغ آنها بیایند، امکان نصب خارجی لنز در آنها است. از طرفی در این دوربین ها قابلیت دید درشب وجود ندارد. این دوربین ها اغلب ضد آب نبوده و در مقابل گرد و غبار نیز مقام نیستند. از اینرو چنانچه قصد نصب آنها در فضاهای خارجی را دارید، حتما باید از کاور یا قاب محافظ استفاده کنید. از دیگر تفاوت های این دوربین ها میتوان به این موضوع اشاره کرد که آنها به یک پایه برای لنز احتیاج دارند. گفتنی است که کیفیت تصویر در دوربین صنعتی نسبت به دوربین های معمولی بسیار بالاتر است.

سوالات پرتکرار

دوربین صنعتی، دوربین باکس

1- قابلیت دید در شب دوربین های صنعتی چطور است؟

این دوربین ها فاقد مادوم قرمز بوده و در نتیجه دید در شب بسیار کمی دارند و عمده فکوس و تمرکزشان بر روی لنزی است که در ساختار این دوربین ها استفاده میشود.

2- دوربین مداربسته صنعتی به چه نوع دوربینی می گویند؟

اغلب به دوربینی که از استاندارد‌های IP66, IP67, IP68T IK10و … پشتیبانی کرده و ویژگی‌های لازم برای ضبط تصویر در محیط صنعتی را دارد دوربین باکس میگویند.

3- قیمت دوربین باکس به چه عواملی بستگی دارد؟

در نظر داشته باشید که اغلب استاندارد‌های لازم برای دوربین مداربسته صنعتی بسیار هزینه بر هستند، پس بدیهی است که قیمت دوربین مداربسته صنعتی رابطه مستقیم با استاندارد‌های که این دوربین از آنها پشتیبانی می کند دارند.

جمعبندی

دوربین صنعتی ، دوربین های پرکاربردی هستند که بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. در خرید لنز دوربین های صنعتی دقت لازم را داشته باشید تا این دوربین کارایی مطلوب را برای شما داشته باشد.

برچسب ها: قیمت دوربین صنعتی، دوربین صنعتی پردازش تصویر، دوربین صنعتی چیست، قیمت دوربین مداربسته و دزدگیر، دوربین مداربسته winpossee، دوربین مداربسته lightron، دوربین مداربسته باکس، محافظ دوربین مداربسته

اشتراک در
اطلاع از
22 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x